Till innehåll på sidan

Aktuellt vid Lärande på KTH

  • Samarbete med Berättarministeriet uppmärksammas i KTH Magazine

    Stefan Stenbom i artikel från KTH Magazine om KTH och Berättarministeriet
    Publicerad 2018-10-05

    I ett projektsamarbete med stiftelsen Berättarministeriet undersöker Stefan Stenbom både hur digital teknik kan användas som en del av lärmiljön och h...

    Läs artikeln
  • Lyssna på podden Hej Framtid!

    Publicerad 2018-10-05

    Undrar du vilka tekniska lösningar behövs om 50 år? Vem som kommer att använda dem? Blir världen bättre för att vi utvecklar vårt tekniska kunnande? L...

    Läs artikeln
  • Kort film om Lärande på KTH

    Publicerad 2018-09-14

    Lärande tillhör sedan januari 2018 institution på Skolan för industriell teknik och management (ITM) på KTH. Se prefekten Arnold Pears introducera Lär...

    Läs artikeln
  • Undervisning om klimatförändringar, i teknik

    Publicerad 2018-06-25
    Läs artikeln
  • Digitalt berättande

    Publicerad 2018-06-06

    I detta forskningsprojekt undersöks hur digital teknik kan stödja och engagera elever när de arbetar med berättande. Vi undersöker både hur digital te...

    Läs artikeln
  • Board games in secondary/higher education

    Publicerad 2018-04-24

    Projektet undersöker användningen av brädspel i undervisningen av hållbar utveckling i skolor och universitet. Målet är att få fram en plan för att fr...

    Läs artikeln
  • Bedömning - ACJ i kombination med kognitiva matriser RGT

    Publicerad 2018-04-24

    Metodstudie med tema bedömning. Den kvantitativa bedömningsmetoden Adaptive comparative judgement (ACJ) kombineras med kognitiva matriser, Repertory g...

    Läs artikeln
  • Presentation Design and Video Production for Education and Teaching Online

    Publicerad 2018-03-07

    What do you need to think about in getting the best effect when you make filmed lectures online? A new user guide in the form of an e-handbook from KT...

    Läs artikeln
  • Teknikanvändningen från ett patientperspektiv

    Publicerad 2017-02-22

    Hur används informations- och kommunikationsteknologi (IKT) utifrån ett lärandeperspektiv i den situation som innefattar internetförmedlad kognitiv be...

    Läs artikeln
  • TalkMath

    Publicerad 2017-01-25

    Hur kan man möjliggöra inlärning av matematik obunden till tid och rum, utan att begränsa möjligheten till grupparbetsdeltagande eller studiehandledni...

    Läs artikeln
  • Blending Swedish - praktiknära forskning om blandad lärmiljö

    Publicerad 2016-09-26

    Blending Swedish är ett Nordplusprojekt som KTH genomför tillsammans med Islands universitet och Aalto universitet. Projektet undersöker hur man framg...

    Läs artikeln
  • Hands-on i undervisning i datorprogrammering

    Publicerad 2016-02-17

    Hur främjar praktiska aktiviteter lärandet? Detta ska forskare inom utbildnings- och neurovetenskap på KTH, Uppsala universitet och University of East...

    Läs artikeln
  • Fysikundervisning – med drivkraft att vara annorlunda

    Publicerad 2015-08-06

    Kan man påverka elevers intresse för naturvetenskap genom nya sätt att tänka kring de naturvetenskapliga ämnena? Vad har naturvetare för uppfattning o...

    Läs artikeln
  • StARS – Organisatorisk respons och strategival i ett föränderligt högskolelandskap 1993-2013

    Publicerad 2015-05-17

    StARS-projektet behandlar universitetens nya situation, där de inte längre detaljstyrs men ändå förväntas identifiera gemensamma mål och strategier so...

    Läs artikeln
  • Elevers mobilanvändning i teknikundervisning

    Publicerad 2014-08-06

    På vilka sätt stödjer kontra inte stödjer elevernas användning av mobila enheter (mobiler och surfplattor) deras skolarbete i teknikämnet? Hur struktu...

    Läs artikeln
  • Hur påverkas lärares syn på ämnens innehåll när betyg och nationella prov införs

    Publicerad 2014-06-06

    Hur påverkas NO-undervisningen i de mellersta skolåren av att det införs betyg och nationella prov i skolår 6? Hur påverkar reformerna lärarnas uppfat...

    Läs artikeln