12 innovativa KTH-startups får Vinnovafinansiering

Collage av bilder på Milan Pishnemaz, Hiba Adem och Safae Berrahmoune.
Milan Pishnemaz har fått finansiering för sin startup Cruitmed och Hiba Adem och Safae Berrahmoune.för sin startup DYAMO.
Publicerad 2021-04-19

Tolv av de startups som får dela på 50 miljoner kronor från Vinnova har grundats på KTH. Bland lösningarna finns gummi av björkbark, tjänster för att hjälpa företag förstå sina hållbarhetsdata, och automatisk generering av fantombilder med EEG och AI.

Varje år delar Vinnova ut finansiering inom utlysningen Innovativa Startups. Finansieringen ska stötta bolag att vidareutveckla skalbara lösningar som bidrar till hållbar tillväxt på en global marknad. I vårens utlysning får 168 bolag finansiering.

Av de tolv KTH-teamen som fått finansiering har över hälften grundats av forskare på KTH. Här finns gummi av björkbark, lösningar som hjälper företag förstå sina hållbarhetsdata, och automatisk generering av fantombilder med EEG och AI.

- Att tolv av teamen som valts ut har grundats med stöd från oss på KTH Innovation är visar på att vi har bra projekt, säger Lisa Ericsson, Chef för KTH Innovation. Det är också jättekul att se att hela sju bygger på forskning. Detta är ett stort steg på vägen för forskning som leder till nytta. Det ger förutsättningar att ta idéer närmre marknad, säger Lisa Ericsson.

Bland de studentgrundade teamen finns DYAMO, som just nu går KTH Innovations förinkubatorprogram. KTH-studenterna Hiba Adem och Safae Berrahmoune utvecklar en digital tjänst som matchar högstadie-och gymnasieelever med universitetsstudenter och yrkesutövare. Med hjälp av gamification och anonymitet innoverar de mentorskap och möjliggör för ungdomar att få en mentor och en bästa vän i fickan.

- Det känns fantastiskt att Vinnova tror på oss och på vad vi kan åstadkomma med DYAMO säger Hiba Adem. Finansieringen betyder mycket för oss då vi med den kan skala upp och utveckla DYAMO. Vi ser fram emot det!

Samtliga team får eller har fått stöd från KTH Innovation.

Text: Lisa Bäckman

Alla KTH-team som fått Innovativa startups-finansiering

Birch Bark Biomaterials

Ett gummiliknande material av björkbark.

CROSEIR

Automatisk generering av fantombilder med EEG och AI

celluXtreme

Ett biobaserat alternativ till kolfiber och spindeltråd

Cruitmed

Jämför arbetsgivare inom hälsa- och sjukvård

cruitmed.com

DYAMO

En bästa vän i din ficka.

Dyamo på Instagram

H Sustain

Digital cityguide.

hsustain.se

Horsera

Hästsportens sociala nätverk.

horsera.se

Mainly AI

Demokratiserar inträdet av AI.

mainly.ai

Propida

Plattform för fastighetsägare och serviceleverantörer.

propida.se

ProTendering

B2B-programvara med fokus på upphandling

www.protendering.com

SustainLab

Samla, bearbeta och förstå ditt företags hållbarhetsdata

sustainlab.co

Zparq

Bättre drivsystem för elektriska båtar.

zparq.se

Har du en idé?

Är du student, forskare eller anställd på KTH med en idé du vill utveckla eller ett forskningsresultat du tror kan skapa nytta? Det första steget är att ta kontakt med oss!