400 besökare ville prata jämställdhet och teknik

Vania Ceccato, Professor på KTH, pratade om hur stadsplanering kan främja kvinnors säkerhet
Publicerad 2018-12-07

Den 6 december bjöd KTH Innovation in till TEDxKTH Women. 400 deltagare samlades på KTH för att höra sex fantastiska TEDx-tal, äta 800 portioner räddad mat, och designa fantasifulla namnlappar med hjälp av 192 färgpennor, över 1000 klistermärken och 66 meter washitejp.

Stämningen var elektrisk i F1 på torsdagseftermiddagen när 400 deltagare samlades för att lyssna TEDx-tal på tema jämställdhet och teknik. Temat för TEDxWomen 2018 var Showing up, och både deltagare och publik levererade.

Normen och den andra

Eva Helen vill inkludera män i samtalet

”Vi anordnar TEDxKTH Women som en avslutning på Projekt W”, berättade Lisa Ericsson, avdelningschef på KTH Innovation. Inom projektet undersökte KTH Innovation varför så få kvinnor tar del av KTH Innovations stöd, och såg att två av de frågor som stack ut var dels hur bilden av en entreprenör ser ut idag, och kvinnors kravställning och rättigheter när det gäller utvecklingen av ny teknik. Det blev temat för dagens TEDx-tal, som modererades av Helena Tronner från Knowit Transformation Management.

Män som ställer upp för kvinnor

Dagens första tal handlade om hur jämställdhet inte är en kvinnofråga, utan något som berör människor av alla kön. Eva Helen från EQ Inspiration inledde med ett brinnande tal om hur vi kan skapa ökad jämställdhet och främja kvinnligt ledarskap genom att bjuda in män i samtalet. Av 400 gäster var runt 40 män.

”Ingen sade någonsin att jag borde bli ingenjör”

KTH-studenten Catja Carlsson var bäst i klassen på matte och fysik när hon växte upp, men fick aldrig höra att hon borde bli ingenjör. Istället sade alla att hon borde bli läkare eller lärare, trots att hon inte gillar blod, och som hon sa, generellt inte brukar vara så populär hos barn. Vägen till KTH var krokig, och Catja levererade ett brinnande budskap: att en karriär som ingenjör borde vara ett självklart möjligt val för alla, både killar och tjejer.

Anna Isoz från KTH Innovation pratade sedan om normer inom entreprenörskap och vad dessa betyder för kvinnor. Shanga Aziz från Locker Room Talk, kunde tyvärr inte vara med personligen, men var närvarande genom en film från ett tidigare TEDx-tal, där han diskuterade manlighet och hur vi kan förändra samtalet mellan män. Se talet här.

Helena Tronner från Knowit Transformation Management modererade dagen

Kräva privilegiet att inte anpassa sig

Den andra halvan av dagen handlade om kvinnor som kravställare på ny teknik. Vania Ceccato, Professor på KTH, pratade om hur arkitektur och stadsplanering kan främja säkerhet för kvinnor, och Pernilla Sustovic från Volvo Trucks, framhöll hur fordonsindustrin inte längre är ”ett smutsigt jobb för starka män”.

Ojämställdhet som tar liv

Astrid Linder, forskningschef vid VTI, har utvecklat EvaRID, en krockdocka utifrån en genomsnittlig kvinnlig kropp. Idag existerar en sådan docka i världen, trots att det finns data från 60-talet som pekar på de högre riskerna för kvinnor. Det är dags att börja ställa krav på både samhälle och tillverkare för att få till en förändring, menade Astrid.

Idag testas alla bilar på krockdockor baserade på den genomsnittliga manliga kroppen, som är både längre, tyngre, och annorlunda utformad än den genomsnittliga kvinnokroppen. Effekterna blir stora: kvinnor löper dubbelt så hög risk som män att drabbas av whiplash-skada vid en krock, och löper generellt 71 % högre risk än män att skadas.

Ojämlikt avloppssystem?

Mot eventets slut gav avloppssystemet upp och alla toaletter slutade fungera. Detta väckte frågan om Alfvénsalen, som stod färdig 1948, inte har ett rörsystem som är dimensionerat för toalettbesök från 400 kvinnor. Frågan ska nu utredas av KTH.

Noll matsvinn

Deltagarna fick designa sina egna namnlappar

Maten levererades av Foodloopz och Open Café, som spenderat veckan innan eventet med att rädda mat runtom Stockholm. Vi bjöds på kaffe, kakor och muffins som annars skulle ha slängts, mackor på kasserat bröd och vatten med fel datummärkning. Allt smakade fantastiskt. De sista gästerna fick med sig fika till dagen efter, och KTH Innovation har nu ett förråd av vattenflaskor som räcker in i nästa år, allt för att se till att ingenting skulle slängas.

Vill du se talen?

Alla TEDx-talen kommer läggas upp inom kort. Följ gärna KTH Innovation på Facebook för att inte missa något.