Bolagsutveckling populärt bland forskare

Publicerad 2017-01-13

Ny termin innebär ny möjlighet att söka till KTH Innovations förinkubator. Ytterligare ca 10 projekt ska i mars antas till det populära programmet.

Donnie SC Lygonis arbetar som affärscoach på KTH Innovation och är ansvarig för Batch 3, här i full action under ett veckomöte.

Under hösten ansökte rekordmånga studenter och forskare till KTH Innovations förinkubator. Över 40 projekt slogs om 13 platser och  där hela 10 bolag skulle visa sig vara från forskare (Här kan du läsa om de olika bolagen) . Nu har de flyttat in i sina lokaler hos KTH Innovation och Donnie SC Lygonis som arbetar som affärsutvecklingscoach och är ansvarig för höstens klass säger att det har gått bättre än väntat.

– Det går bra och det är tydligt att formatet med batcher och regelbundna möten av utbildande karaktär fungerar. Bolagen sporrar varandra och gruppen har en generös och hjälpsam attityd mot varandra, säger han.

KTH Innovations förinkubator stödjer teknikbaserade KTH-projekt som har potential att bli bärkraftiga företag. Och trycket på de åtråvärda platserna är stort.

- Jag tror idébärarna lockas av att få komma med i ett sammanhang under en bestämd tid med ett tydligt mål, det blir en kickstart för ens projekt. Det märks också att det har blivit mer populärt och även accepterat att som civilingenjör eller forskare att se entreprenörskapet som kompletterande, men också som alternativ karriär, säger Donnie SC Lygonis.

Entreprenörskap lockar forskare

Billy Fransson, är en av grundarna bakom Stockholm Dynamics . Tillsammans med sina teammedlemmar Andreas Archenti och Tomas Österlind antogs de till höstens kull, upplever han stödet som positivt och mycket engagerande.

Billy Fransson, en av grundarna bakom Stockholm Dynamics.

– I förinkubatorn är det en kultur att alla ska framåt, vilket jag gillar. Den öppna och direkta coachningen är verkligen uppskattad och nätverket som KTH Innovation har är mycket värdefullt och något som alla får ta del av, säger Billy Fransson.

Förra året öppnade KTH Innovations förinkubator upp för forskningsbaserade bolag och inte bara för studentidéer. Stockholm Dynamics innovation grundar sig i tung teknikutveckling och forskning som har pågått i över 10 år, var i höstas redo att utveckla sin idé ytterligare. Teamet var på jakt efter en miljö att sitta i men behövde också stöd inom flera områden. Bolaget som haft kontakt med KTH Innovation tidigare och affärsutvecklingscoach Tom Magnergård, valde därför att söka till förinkubatorn.

– Jag har jobbat som konsult för Stockholm Dynamics i snart två år, men under våren 2016 bestämde vi i teamet att jag skulle driva caset i form av entreprenör istället, säger Billy Fransson.

Bolaget som befinner sig i fasen att genomföra sin första pilot med potentiella kunder vittnar om att de redan fått mycket hjälp och direkt fått input på sin idé t.ex. från potentiella finansiärer.

– Redan efter tre veckor i förinkubatorn fick vi pitcha vår affärsidé inför fler än 40 investerare vilket var mycket lärorikt! avslutar Billy Fransson.

Har du en startup och skulle vilja ta del av stödet i KTH Innovations förinkubator? Kontakta nicolefo@kth.se

Vad är en förinkubator?

Förinkubation är det första steget i utvecklingen av det som kanske kan bli ett bolag. Det handlar om att avgöra om och hur man ska inrikta ett projekt som senare kan bli ett bolag. Exempel på det kan vara att få fram en första prototyp, testa responsen från marknaden eller att skissa på en möjlig affärsmodell. Har man väl bestämt sig för att satsa på att göra en start-up och utveckla bolaget så kan det ske med stöd av en inkubator. Där fokuserar man mer på strukturerad affärsutveckling för att nå ut på marknaden och växa bolaget.

KTH Innovations förinkubator

Förinkubatorn är en del av den stödprocess som KTH Innovation erbjuder forskare och studenter på KTH specifikt riktad mot att stötta kommersialisering genom bolagisering.

Förutom kontorsyta erbjuder förinkubatorn antagna case en strukturerad process på ett år, där bolagen måste ta sig igenom delmål som följs upp var fjärde månad. Det kostnadsfria stödet innebär också workshops och föreläsningar inom relevanta områden. För att få ta del av stödet ansöker man till förinkubatorn som öppnar upp för nya batcher 3 gånger om året där ca 10 case sedan antas och verkar för att lyfta varandra från start till mål, snarare än att konkurera. En möjlighet som är väl lämpad för dem som går i bolagstankar. Idag är 25 bolag antagna till förinkubatorn.