De ska minska klagomålen på hantverkarbranschen

Publicerad 2017-07-31

Att hantverkaryrket inte har det bästa ryktet när det kommer till punktlighet och kommunikation är ingen hemlighet. Men måste det verkligen vara så? Inte om startupbolaget Cling får bestämma. Med sitt offertverktyg vill de förenkla hantverkarnas administration och minska antalet klagomål från konsumenter.

- Bygg är den sektor som dras med störst problem när det kommer till produktivitet och missnöjda kunder. Samtidigt är det den bransch som investerat minst i IT-lösningar, enormt mycket mindre än alla andra. Vi vill göra det enkelt för hantverkarna att kommunicera med sina kunder och minska missförstånden, säger Oskar Andersson, en av grundarna bakom Cling.

Oskar Andersson, medgrundare av Cling. Foto: Emelie Nordstrand Lindgren.

Hur ska bolaget då lyckas med detta? Enligt studier som gjorts av bland andra Konsumentverket är problemet i hantverkarbranschen inte, som vissa tror, att hantverkare medvetet vill luras. Anledningen till den dåliga relationen till kunder är avsaknaden av avtal.

- Med digitala tjänster och ökad transparens så kan vi minska klagomålen. Vi vill göra det enkelt att skriva avtal och kommunicera, säger Oskar.

Med Clings tjänst kan hantverkare enkelt skräddarsy offerter online och skicka dem till kunder. Till skillnad från pappersbaserade alternativ så kan hantverkare via Cling se om kunden har tittat på offerten, ta emot feedback och få notifikationer när det är dags att följa upp med kunden. Vill kunden sedan skriva avtal på offerten görs det enkelt via BankID, och när arbetet är utfört skickar man lätt iväg fakturan.

Från student till företagare

Det var när Oskar och hans vän Rang Ali pluggade maskinteknik på KTH som de först började intressera sig för att utveckla en ny slags finansiell tjänst. Efter att Oskar via en master i industriell ekonomi kom i kontakt med Johan Sandmark, blev teamet en fullständig trio. De sökte stöd hos KTH Innovation, och idén började formas till det som idag är Cling.

- Vi har fått enormt mycket hjälp på vägen. Anjali Virmani Paul, vår coach, är enormt duktig och kompetent. KTH Innovation har öppnat mycket dörrar till både event och investerare. Man får verkligen foten innanför dörren, säger Oskar och fortsätter:

- Även om man har en viss mentor så får man hjälp från alla på KTH Innovation, eftersom coacherna har olika expertområden. Det är väldigt bra att man får den samladekunskapen. Det blir en kvalitetstämpel i sig när man säger att man får stöd från KTH Innovation, andra instanser vet att det är någon som backar och håller en om ryggen.

Sedan en tid tillbaka sitter Cling på startuphubben SUP46 och går i september också in i Stings inkubatorprocess.

Har du några tips till andra, kanske studenter, som funderar på att satsa på sin idé?
- Shoot. Jag uppmuntrar verkligen folk att ta chansen, särskilt om man går på KTH och kan få så mycket stöd och hjälp. Studentiden är ett bra tillfälle att starta bolag, och det är ett bra tillfälle att fortsätta direkt när man är nyutexad. Jag till exempel skulle ha det mer stabilt som ingenjör, men det här är mycket roligare.

Klara Ördell
klaord@kth.se

Vill du veta mer om Cling och deras tjänst? Klicka här!
Har du själv en idé du vill förverkliga? Kontakta KTH Innovation!