Guldregn över KTH:s startups

Publicerad 2018-05-26

I Venture Cups regionfinal tog team från KTH hem två av de fyra priserna som ger en biljett till finalen i september. Map Project vann priset Impact Maker och CodaEasy tog hem priset Student Superstart.

Det har varit en intensiv men framgångsrik tid för KTH:s startups. Under våren har teamen tagit hem pris i tävlingar som Venture cup och Guldräven, fått stipendium och gått till final i prestigefyllda tävlingar.

Regionfinalen i Venture Cup Öst gick av stapeln den 24/5 på konserthuset i Stockholm. Map Project vann priset Impact Maker för sitt system för att tillhandahålla exakta, kompletta och lättanvända digitala postadresser till de 4 miljarder människor som uppskattas sakna en fungerande adress, medan CodaEasy tog hem priset Student Superstart för sin webbaserade programmeringsplattform anpassad till skolans nya behov då programmering blir obligatoriskt ämne med start i höst.

Enkelt men inte förenklat

Med ledordet ”enkelt men inte förenklat” har CodaEasy utvecklat Easy, ett programmeringsspråk som utvecklats med syftet att främja inlärning och förståelse av programmering samtidigt som det är bekvämt för den som lär ut. Carl-Johan Eriksson, en i teamet bakom CodaEasy säger:

- Det känns fantastiskt roligt att ha få varit med i Venture Cup och att vi vann så klart!

Vinstpengarna ska CodaEasy använda för att resa runt i Sverige och nå ut till så många skolor som möjligt.

- Det är en stor utmaning att nå fram, men vi får väldigt bra stöd av vår affärsutvecklingscoach Tom Magnergård, fortsätter CarlJohan Eriksson. Att kunna resa ger oss en helt annan möjlighet att nå ut.

Ett problem som drabbar fyra miljarder människor

Map Project tog hem priset som årets Impact Maker. Idag saknar drygt 4 miljarder människor en fullständig postadress. Adresses by Map Project förser dessa personer med en fullt fungerande digital adress vilket resulterar i att de kan skaffa sig ett bankkonto och utöva sina mänskliga rättigheter. Grundaren Karoline Beronius kom i kontakt med problemet under 2008 i samband med att en Ugandisk delegation besökte Sverige.

Jag fick tanken att man måste kunna göra något åt situationen, men det är inte förens nu den teknologiska utvecklingen kommit ikapp och teknologin är tillgänglig och relativt billig, säger Karoline.

Om utmärkelsen som årets Impact Maker säge Karoline Beronius:

- För oss kan det inte bli bättre! Nu satsar vi på att utöka teamet och att expandera i Afrika, Nordamerika och Asien.

Teknologi gemensam nämnare

Bortsett från att alla vinnare har teknologi som gemensam nämnare, märks det tydligt att samtliga team utgår från någon form av hållbart kärnvärde. Allt från att förse människor utan postadress med en fungerande digital variant, till en miljösmart biltvätt finns med bland lösningarna som prisades under regionfinalen.

– Världen står bekant inför stora utmaningar inom såväl ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet och eftersom entreprenörer är lösningsorienterade är det inte konstigt att de affärsidéer vi ser i tävlingen hittar affärsmöjligheter ur detta, säger Julia Selander, VD på Venture Cup Sverige.

Läs mer på Venture Cups hemsida :

Prisregn under våren

Det går inte sämre för andra startups från KTH. Här är bara några av utmärkelserna de tagit hem under våren!