KTH-alumnerna tar över eventmarknaden - säkrar investering
KTH-alumnerna Erik Skogetun och Jonathan Rintala grundade eventplattformen Univid under sin studietid. Efter en flygande start som officiell leverantör för Almedalen och med Facebook bland sina första kunder tar de nu in 8 miljoner för att fortsätta utvecklas.
År 2019, innan digitala möten blivit en del av allas vardag, tog de två KTH-studenterna Erik Skogetun och Jonathan Rintala kontakt med KTH Innovation med en idé om att digitalisera föreläsningar.
Insåg snabbt potentialen
Men idén växte sig snabbt större än så. När Erik och Jonathan insåg hur stor potential deras idé hade lämnade de skolvärlden bakom sig för att ge sig in i den digitala eventvärlden. Den första stora kunden blev Facebook.
– Vi märkte snabbt att marknaden verkligen skrek efter bra lösningar. Idag använder bolag runtom i Norden vår plattform för att på under en minut skapa interaktiva och vackra event och webbinarier som kan skräddarsys av användaren direkt i webbläsaren, säger Erik Skogetun.
Under 2021 var Univid officiell leverantör av plattform för Almedalsveckan med över 700 digitala event under fyra dagar. I takt med att virtuella möten fått en rejäl skjuts under pandemin ser nu bolaget en stor efterfrågan både innanför och utanför Europa.
Lade grunden hos KTH Innovation
I mars 2021 avslutade Univid KTH Innovations förinkubatorprogram, där de under ett år fick extra stöd för att utveckla sin idé. Teamen i programmet får kontorsplats hos KTH Innovation på Teknikringen 1, tillgång till makerspace och produktionsstudio, workshops varje vecka för att utveckla sina idéer, och kanske viktigast av allt, blir en del av en kreativ och stöttande community.
- KTH Innovation har varit en värdefull del i grunden till Univid - både när vi validerat marknaden och hittat pilotkunder i eventspacet, säger Jonathan. Det har också varit en boost med det starka nätverket. Dessa saker har gjort stor skillnad i vår resa!
Backas av välkända investerare
I Univids första finansieringsrunda backas bolaget av ett flertal välkända investerare, däribland riskkapitalbolagen Spintop Ventures, JNE Invest och Quinary, samt flertalet ängelinvesterare med lång erfarenhet i branschen.
Plattformen och videotekniken är på plats. Planen framöver är att fortsätta optimera och bygga ut funktionaliteten, bland annat gällande interaktion och nätverkande. Idag består Univid av tre personer, men med en nyfylld kassa har de gjort det till sitt mål att accelerera tillväxtresan.
– Vi har validerat marknaden ordentligt och nu är det dags att bli fler duktiga utvecklare och säljare i teamet för att möta den stora efterfrågan, avslutar Jonathan Rintala.
Teamets affärsutvecklingscoach hos KTH Innovation, Donnie Lygonis säger:
- Jag är verkligen imponerad av teamet och den här milstolpen är ytterligare ett bevis på deras förmåga. Från dag ett visade de ett totalt engagemang för sin idé och precis som alla framgångsrika start-ups har deras idé utvecklats genom en serie pivoter, men med en tydlig vision om vad de ville uppnå, i kombination med deras ständiga strävan att förstå deras kundens behov har de nu en produkt som folk vill använda och berätta för sina vänner om.
Säkrar kontrakt med Almedalen Play
Nu är det också officiellt att Univid blir officiell leverantör för Almedalen Play i tre år framöver. Läs Univids pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Jonathan Rintala, medgrundare
073 - 026 98 87