KTH Innovation Challenge: Årets Doktorandidé

Publicerad 2019-02-22

Skicka oss din idé och du kan vinna 50 000 kronor i finansiering, och dessutom titeln Årets Doktorandidé.

Har du årets bästa doktorandidé? Starta din ansökan genom att följa den här länken!

Team med doktorander från olika forskargrupper får extra poäng i bedömningsprocessen.

Ditt bidrag kan vara relaterat till din forskning eller inte, men din idé ska vara teknikbaserad. Finansieringen kan användas för att till exempel utveckla en prototyp, göra en marknadsundersökning, eller visa upp din idé på en mässa.

Har du årets Doktorandidé?

Definitionen av teknik är vetenskap eller kunskap i praktisk användning som kan användas för att lösa problem eller uppfinna användbara verktyg. Din idé kan därför vara alt från ett nytt material, till en app, ett innovativt sätt att odla mat, en algoritm som förbättrar transporteringsrutter, eller något helt annat. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av affärsutveckling för att vara med, din tekniska kunskap och driv är nog!

Vem kan delta?

Anta utmaningen om:

• du har ett techbaserat projekt.
  • du har börjat utveckla tekniken och har gjort vissa framsteg
  • du just nu är doktorand på KTH
  • Kärnan av teamet är kopplat till KTH (nuvarande studenter, forskare eller anställda).
  • idén eller projektet inte redan har fått finansiellt stöd från KTH Innovation

Vem vinner?

Det vinnande bidraget väljs ut baserat på de följande kriterierna:

• Genomslag och potential
  • Innovativt: hur unik och nyskapande idén är
  • Genomförbarhet: möjligheten att projektet går att utveckla och ta till marknaden

Utvärderingsprocessen genomförs av KTH Innovation. Utvalda kandidater kan komma att kallas till en intervju.

Vad kan jag vinna?

• Det vinnande projektet får 50 000 kronor för att utveckla sin idé och för att finansiera relevanta aktiviteter. Projektet får också stöd från KTH Innovation.
  • Relevanta aktiviteter är sådana som syftar till att utveckla projektet mot marknaden. Exempel kan vara aktiviteter för att träffa potentiella användare, kunder och partners; utveckla en demo eller prototyp att använda i tester eller marknadsaktiviteter; eller att genomföra pilotstudier.
  • Den slutgiltiga budgeten och aktiviteterna beslutas i diskussion med KTH Innovation
  • prispengarna kan inte användas till att ansöka om patent, betala ut löner eller att genomföra forskningsaktiviteter.

Hur kan jag delta?

Fyll i formuläret på KTH Innovations hemsida innan 8 maj, 2019.

• Beskriv projektet/idén (max 4000 tecken) utifrån NABC-modellen:
    • Need: vilket/vilka problem syftar din idé till att lösa? Vilka av de globala målen faller din idé under?
    • Approach: hur ser din lösning ut (teknisk lösning eller affärskoncept)?
    • Benefits: vilka är fördelarna för användare eller kund?
    • Competition: vad gör din idé unik? Vilken konkurrens finns?
  • Nuvarande status (max 1500 tecken):
    • Beskriv i vilket stadie projektet befinner sig och vad du har gjort hittills.
  • Motivering och plan (hur du kommer använda prispengarna)
    • beskriv din plan, hur du skulle använda prispengarna och hur detta skulle bidra till att driva ditt projekt framåt

Lycka till!

Starta din ansökan genom att följa den här länken!