KTH Innovation partner i Music Tech Fest - och belönar den mest innovativa idén med 50 000 SEK

Publicerad 2018-05-22

Under musik- och teknikfestivalen Music Tech Fest, som kommer till KTH i september, kommer världsartister, studenter, forskare, kreatörer och innovatörer att utforska musik och teknik tillsammans. KTH Innovation deltar som partner i festivalens 24-timmars Hack Camp, och kommer också att dela ut ett pris på 50 000 kronor till festivalens mest innovativa idé, i en KTH Innovation Challenge som lanseras under festivalveckan.

KTH Innovation har gått med som partner i Music Tech Fests  24-timmars hack camp, som äger rum under festivalveckan i Stockholm, den 3-9 september, 2018. KTH Innovation kommer också att stötta de smarta lösningar som uppstår under festivalen för att hjälpa deltagarna att gå från idé till innovation, och erbjuder dessutom ett pris för den mest innovativa idén!

Sporra kreativiteten

Under tidigare Hack Camps har Music Tech Fest-communityn producerat och testat komponenter och produkter som redan har börjat förändra hur data, ljud och gester interagerar i fysiska rum.

- Ett hackathon är ett jättebra sätt att sporra kreativt tänkande, säger Lisa Ericsson, Avdelningschef på KTH Innovation. När personer från olika bakgrunder samlas händer det alltid intressanta saker, och vi är säkra på att Music Tech Fest inte är ett undantag. Däremot så vet vi att för att gå från idé till sann innovation så måste man jobba vidare med idén.

Idéer som lever vidare

För att inspirera teamen som skapas under festivalen att fortsätta jobba med sina idéer och lösningar kommer KTH Innovation alltså inte bara erbjuda stöd i form av affärsutveckling, men också belöna den mest innovativa idén. Tävlingen lanseras under festivalen, och är öppen under september. Andrew Dubber, VD för Music Tech Fest säger:

- Något av det viktigaste med Music Tech Fest har alltid varit att de idéer som uppstår under festivalen ska fortsätta leva även efter att festivalen är slut. Music Tech Fest har redan jobbat med ett antal spännande projekt, som #MusicBricks och Industry Commons och stöttat dem på deras resa mot marknaden. Vi ser mycket fram emot att jobba med KTH Innovation och att se de projekt som tar sin början under Music Tech Fest i Stockholm leva vidare och utvecklas till färdiga, smarta lösningar och hållbara affärskoncept.

Vetenskap och konst

Sedan 2007 har KTH Innovation spelat en central roll i kommersialiseringen av ny teknik från KTH. Med fokus på ny teknik i tidiga utvecklingsstadier har KTH Innovation stöttat över 2000 nya idéer från studenter och forskare med gratis, opartiskt och sekretessbelagt stöd inom alla områden som krävs för att ta en idé eller forskningsresultat till innovation. Lisa Ericsson fortsätter:

- Music Tech Fest är ett jättekul initiativ, och vi på KTH Innovation ser fram emot att välkomna festivalen till KTH i höst! Sedan 1827 har KTH:s emblem inkluderat orden ”Vetenskap och Konst”, och därför tycker jag att KTH är en perfekt plats för festivalen. Vi tror verkligen att de resurser som finns på KTH, tillsammans med Music Tech Fests internationella nätverk kommer leda till spännande idéer och uppfinningar.