Loopfree vinner KTH Innovations Music Tech Challenge

Publicerad 2018-10-18

I måndags avslöjade vi äntligen vinnaren av KTH Innovations music tech-utmaning. Efter en svår juryprocess stod till slut Loopfree som vinnare av de 50 000 kronorna i finansiering.

Loopfree-teamet skapades under Music Tech Fest  tidigare i höst, och består av Tim Palm, KTH-student och DJ under namnet DJ Arthro, Tim Yates, musiker och anställd på välgörenhetsorganisationen Drake Music  som arbetar för att minska barriären för funktionsnedsatta att producera musik, och Vahakn Matossian, medgrundare till Human Instruments , som designar instrument bland annat för personer med tillgänglighetsproblem.

Vi tog chansen att ställa några frågor till teamet om hur vinsten kändes.

- Med ett ord: fantastiskt, säger Tim Palm. Att få möjligheten att utveckla det här projektet på riktigt är mer än vad vi hade kunnat drömma om. Det känns också väldigt speciellt att ha kommit så långt på en så kort tid. Vi ser fram emot att jobba mer tillsammans och att få chansen att bygga en bra produkt.

Fritt musikskapande

Loopfree är ett trådlöst, knappstyrt kontrollsystem, byggt för Ableton Live. Det tillåter musikern att fritt loopa ljud live, utan att behöva använda mus, tangentbord eller pekskärm.

Lilian Jap tog emot vinstchecken, eftersom Loopfree-teamet inte kunde vara i Stockholm under finaldagen

Systemet utvecklades med Tim Palm, som pluggar på KTH men också uppträder under artistnamnet DJ Arthro. Han föddes med begränsad användning av sina armar, ben och händer, och kan inte kontrollera sina instrument på det traditionella sättet, utan använder istället sin tunga, näsa och läppar. Det har generellt funkat bra, men på vissa sätt har han varit väldigt begränsad, bland annat i hur han kunnat loopa musik när han spelar live. Loopfree-systemet gör det möjligt för honom att bryta sig loss från begränsningarna, vilket innebär att han kan improvisera live, fri från sladdar, pekskärmar och andra kreativa barriärer.

- Jag använder främst systemet när jag spelar live och får idéer på scenen, säger Tim Palm. Nu kan jag få en låt som från början var tänkt att vara lugn till att bli väldigt intensiv och vice versa. Genom att snabbt kunna lägga till eller ta bort loopar kan jag ta låten i vilken riktning jag vill. Jag kan till och med skapa fullständiga låtar utan att de blir för repetitiva eller utvecklas för långsamt. Jag har haft problem med det här hur länge som helst, eftersom jag varit tvungen att planera alla uppträdanden och på så vis tappar det roliga och spontana med att uppträda.

Undersöker vägen framåt

Just nu är planen att utveckla Loopfree-prototypen till ett robust, stabilt system som Tim Palm kan använda när han uppträder.

- Vi är också övertygade om att systemet kommer vara användbart för många musiker, och därför vill vi undersöka hur vi kan kommersialisera det, säger Tim Yates. Vi kommer använda finansieringen till att utveckla systemet, och att undersöka hur marknaden ser ut. Utan finansieringen skulle det vara svårt att fortsätta utveckla projektet, särskilt eftersom vi är baserade i olika länder. Nu kan vi återskapa lite MTF-magi!

Grattis Loopfree! Vi ser fram emot att se hur ni kommer utveckla er idé med stöd från KTH Innovation.

Har du en idé du skulle vilja ha stöd i att utveckla? Är du student eller forskare på KTH?