Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Mentor med nya perspektiv

Porträtt av Lina Tjerneld
Lina Tjerneld är expert på digital marknadsföring och sälj, och som en av medlemmarna i KTH Innovations mentornätverk hjälper hon KTH-forskare när de tar sina forskningsresultat till marknaden.
Publicerad 2022-05-24

Hon har startat flera egna företag och hjälpt bolag att växa. Lina Tjerneld, en av medlemmarna i KTH Innovations mentornätverk är expert på digital marknadsföring och sälj. Som mentor hjälper hon KTH-forskare när de tar sina forskningsresultat till marknaden. 

Lina Tjerneld började sin karriär i USA, där hon jobbade med på marknadssidan på flera stora mjukvaruföretag.

- Jag blev väldigt tidigt skolad i hur man skapar efterfrågan, hittar intressenter och jobbar tillsammans med säljare, berättar Lina. Jag har alltid varit intresserad av affärer och entreprenörskap och det skapade en väldigt bra grund att stå på när jag senare startade mina egna bolag.

Diskussioner utanför vardagen

Lina Tjerneld har hittills hunnit vara varit mentor åt en aspirerande forskare slash entreprenör från KTH: Oskar Törnblom, som grundat Ordeca, en plattform som digitaliserar organisationsutveckling. I enskilda möten har de diskuterat frågor som ligger utanför en KTH-forskares vardag, som hur man bäst kan ta kontakt med potentiella kunder, hur en beslutsprocess ser ut, hur man genomför ett bra möte från intresse till affär, och mycket mer.

- Målet är inte att de ska bli världsbäst på marknadsföring, utan att de ska bli aningen bättre här och nu, och framför bli bättre på att veta vad de behöver leta efter hos andra som kan komma in och hjälpa till med processen.

Idag jobbar Lina Tjerneld som specialist på sälj och marknad, med fokus på digitalisering. Hon är en av grundarna av Smarkit-gruppen, där hon driver flera företag. Lina Tjerneld är också privatinvesterare, och har precis investerat i ett bolag från KTH, SustainLab.

- Jag är ju själv inte tekniker, så det var lite med darrande knän som jag sökte som mentor, men sen insåg jag att det var just därför jag blev vald. Jag kan sådant som forskare på KTH inte kan, som jag kan bidra med. Jag har också själv lärt mig väldigt mycket av personerna jag varit mentor till.

Be om hjälp viktigt

I KTH Innovations mentorprogram matchas forskare på KTH med erfarna mentorer med målet att mer teknik från KTH ska komma till nytta för fler människor utanför universitetet. Mentorerna har alla en bakgrund från industrin eller har själva startat bolag, erfarenheter som är värdefulla när någon, kanske för första gången, ska ta sin teknik från labb till marknad.

- I min erfarenhet är de som lyckas dels de som har en bra idé, men också de som har en förmåga att antingen själv sälja och marknadsföra sin idé, eller se att ”det är en något som jag inte kan”, och ta hjälp.

Att göra det komplexa enkelt

Många forskare på KTH arbetar med komplex och avancerad teknik, och det är inte alltid lätt att koka ned idén så att någon utanför akademin kan förstå värdet.

- Tricket är att få lösningen på kundens problem att låta enkelt, oavsett hur komplex den verkligen är. Ingen vill köpa något som låter för komplicerat. Ta en iPhone till exempel. Jag förstår att allt som telefonen gör är jättekomplext, men den är väldigt enkel att använda. Det har vi pratat mycket om i mentormötena, hur bryter man ned deras idéer rent konkret så att andra kan förstå värdet.

Lina Tjerneld avslutar:

- Att få en mentor är en unik möjlighet att börja skapa ett nätverk och lära sig från någon som har erfarenhet av någonting du själv behöver utvecklas inom. Tänk att få prata högt om något som intresserar dig i en timma med någon som bara är där för att hjälpa dig framåt, utan egen vinning.