Min entreprenörsskapsresa: Tanmoy Bari, VD på Greenely

Publicerad 2017-07-13

Hållbarhetsbolaget Greenely har under de senaste två åren jobbat på ett samarbete med Stanford University. I sommar lanseras deras innovation, en app som analyserar och visualiserar din energianvändning, på den amerikanska marknaden, närmare bestämt i Kalifornien. Men för Tanmoy Bari, medgrundare av Greenely AB, var en karriär som entreprenör aldrig planen.

Tanmoy Bari, VD på Greenely. Foto: Klara Ördell.

- När jag var med i KTHs utbildningskatalog under min studietid sa jag att jag ville jobba för FN eller Världsbanken, och jobba med hållbar stadsutveckling, säger han.

Det var under studenttiden på KTHs civilingenjörsutbildning i samhällsbyggnad som Tanmoy Bari och Mohammed Al Abassi fick idén till det som idag är Greenely AB. De såg en outnyttjad potential i de smarta elmätare som installerades i svenska hem 2009 och tänkte att det måste finnas ett sätt att göra rådatan mer användbar och förståelig för konsumenten. Idag, fyra år senare, har Greenely AB, förutom att lanseras på den amerikanska marknaden, också samarbetat med bland annat Karlstad Energi och Bixia, och har idag utvecklats till en konsumentinriktad produkt. Tanmoy själv har också fått medial uppmärksamhet, då han förra året utnämndes av Forbes som ett av stjärnskotten i deras ”30 under 30”-lista.

- Att bli utvald var väldigt hedrande, inte bara på individnivå utan även för Greenely som bolag. Det var superroligt och samtidigt lite bekräftande, säger han.

Från idé till verklighet

Tiden hos KTH Innovation beskriver Greenelygrundaren som en utvecklingsbräda, där både bolaget och personerna bakom fick värdefull hjälp. Utöver professionellt stöd och personliga bollplank från affärscoacherna Donnie SC Lygonis och Håkan Borg beskriver han vikten av att ha tillgång till en mötesplats.

- Att samlas på ett ställe med likasinnade är väldigt underskattat. Gemenskapen bolagen emellan bidrog väldigt mycket. Att bygga företag är svårt, och vi kom ju inte från en affärsbakgrund, utan en ingenjörsbakgrund, säger Tanmoy Bari.

En av de första att investera i Greenely AB var KTH Holding AB. Men de 250.000 kronor som investerades och användes till produktutveckling, var inte det som hjälpt dem mest. Han menar att det skickade en signal till marknaden om att bolaget var värt att satsa på, vilket fortfarande har en stor betydelse.

- Man får inte bara titta på summan som KTH Holding investerar, utan det är så mycket mer man får, då de har ett enormt starkt varumärke som holdingbolag i tidig fas, säger han.

Stanford University och Greenely Go

Efter en resa till Silicon Valley med KTH Innovations Brighter Program kontaktade Greenely Stanford University för ett potentiellt samarbete, och snart började teamet åka fram och tillbaka till Kalifornien. Efter hårt arbete lyckades bolaget också få finansiering från den svenska Energimyndigheten för projektet, och började tillsammans med Stanfords psykologiavdelning jobba på en förstudie om användares beteenden vid elkonsumtion.

Några ur Greenelyteamet: Matthias Bauhofer, Negin Armon, Tanmoy Bari, Johan Spiik, Mohammed Al Abassi och João Carreira. Foto: Klara Ördell.

- I Sverige finns lagar och regler som är lite föråldrade, användaren får inte sin data direkt, utan måste vänta i x antal månader något som gör det svårt för konsumentent att vara medveten om sin elkonsumtion. Tekniken finns där, men lagar gör att användaren inte får den bästa upplevelsen, säger han och fortsätter:

- I USA har du betydligt mer underlag för att göra vassare analyser, vilket vi i slutändan tror kan ge en mycket bättre användarupplevelse jämförelsevis med hur det ser ut idag.

Produkten som nu lanseras tillsammans med Stanford University ger användarna möjlighet till ökad insikt i sin elanvändning genom en social jämförelse med likvärdiga hushåll och trendanalyser av sin egen förbrukning. Detta med förhoppningen att mer effektivt kunna minska elanvändandet.

- I USA får energibolagen inte tjäna mer pengar för att sälja mer energi. De har incitament för att minska sin energianvändning, och där är ju Greenely en bra lösning i det eko-systemet, säger Tanmoy.

Framtiden

Även om infrastrukturen för Greenelys affärslösning idag är bättre i USA än i Sverige, är bolagets förhoppning med USA-lanseringen att också kunna introducera samma teknik i Sverige framöver. Tanmoy hintar om att bolaget framöver också kommer att ge sig in i nya affärsverksamheter.

- Vi ser fram emot att utveckla vår tjänst väldigt mycket de kommande 12 månaderna, integrera alla nya teammedlemmar vi nyligen rekryterat in, och att äntligen kunna starta rekryteringen i Kalifornien. Det är väldigt spännande, säger han.

Har du några tips om man själv har en idé som man vill förverkliga, men inte riktigt vet hur?
- Vet man inte hur, då måste man ta reda på hur. Det låter jätteflummigt, men att bara testa att göra saker och ting. Att göra, att inte vänta och inte analysera. Vi måste ut på marknaden, var externa. Man får inte vara rädd för att göra fel – det viktigaste är att du lär dig.

Om du kunde säga en sak till dig själv innan äventyret med Greenely började, vad skulle det vara?
- Ha tålamod. Det tar tid att bygga upp ett företag, framförallt IT-projekt. Och fortsätt vara nyfiken.

Klara Ördell
klaord@kth.se

Vill du veta mer om Greenely? Besök deras hemsida här!
Har du själv en idé du vill förverkliga? Hör av dig till KTH Innovation!