Sommarjobbet skapade affärsidén

Max Dyrhage, Emil Karlsson och Håkan Dyrhage - tre av personerna bakom Cheffle
Publicerad 2018-06-29

Terminen är slut och för många KTH-studenter är det dags att sommarjobba. Om du stöter på problem på arbetsplatsen, tänk ett varv extra på lösningen: det kan bli nyckeln till ditt framtida företag. Så blev det för Max Dyrhage, som för två år sedan pluggade sitt sista år på Medieteknikprogrammet på KTH.

Under tiden som KTH-student jobbade Max Dyrhage extra som restaurangchef på ett café i Stockholm. I juni, efter terminens sista tentavecka var det inte läge att slappna av. I stället var det dags att bygga sommarens team för att klara av trycket från alla sommarsugna stockholmare och turister som flockades till stadens uteserveringar. Men att hitta rätt personal visade sig varje år vara en utmaning. För trots att allt fler lägger mer pengar på restaurangbesök, så blev det svårare och svårare att hitta personer med rätt kompetens.

Svårt att nå fram

Besök Cheffles hemsida!

År 2017 använde 30 procent av internetanvändare i Sverige LinkedIn, men för hotell- och restaurangbranschen var andelen lägre än snittet: bara 8% av användarna i branschen använder plattformen . Många vittnar också om att det är svårt för arbetsgivare och arbetstagare i hotell- och restaurangbranschen att hitta varandra. Samtidigt som Max sommarjobbade som restaurangchef fick KTH-studiekompisen Emil liknande indikationer från andra sammanhang. De slog ihop sina idéer och bestämde sig för att hitta en lösning tillsammans med Håkan Dyrhage, och senare också med KTH-studenterna Oscar Melin och Nathalie Hedin. Resultatet blev Cheffle, ett slags LinkedIn specifikt för hotell- och restaurangnäringen.

Rätt team betyder allt

Att få tillgång till en digital plattform anpassad för branschen sparar mycket tid för företag som vill anställa, och alla som någonsin jobbat i en restaurang vet att tid ofta inte är något som finns i överflöd. Att sätta ihop ett fungerande team är dessutom oerhört viktigt: om man inte hittar rätt personal kan det till och med sluta med att företaget går i konkurs.

- Att kunna hjälpa en arbetsgivare som går på knäna att hitta rätt person som krävs för att fortsätta med verksamheten känns otroligt roligt, säger Emil Karlsson, VD på Cheffle.

Förinkubatorprogrammet

KTH Innovations förinkubatorprogram är ett årslångt program för tidiga, teknikbaserade KTH-projekt som vill accelerera sin utveckling. Nu kan du söka till Batch 8!

Rätt feedback i rätt tid

Genom att skapa ett digitalt och socialt yrkesnätverk för hotell- och restaurangbranschen ville teamet skapa bättre förutsättningar både för de som letar personal och för de som söker jobb, något som de såg var ett problem i hela landet. Redan från början var de noga med att utveckla Cheffle i nära samarbete med sina användare för att kunna göra tjänsten bättre och bättre.

- Tack vare feedback från vår coach Håkan Borg på KTH Innovation tog vi bland annat beslutet att tidigt börja ta betalt från våra kunder. Det hjälpte oss verkligen få ärlig och rak feedback, då det blir helt andra tongångar när det är riktiga pengar inblandade.

Under tiden på KTH Innovation fick Cheffle hjälp med allt från att utveckla sin affärsmodell till säljstrategier, finansiering, juridiska avtal och nätverkande.

Idag har Cheffle över 170 anslutna arbetsgivare. Över 1500 personer har sökt jobb via tjänsten, och fler än 200 har fått anställning genom deras annonser. Nu jobbar teamet på att skala upp för att kunna möta den enorma efterfrågan som finns i hela landet, men också internationellt.

- Vi vill rikta ett särskilt tack till Håkan Borg, Donnie Lygonis och Nicole Forsberg för all hjälp under vår tid på KTH Innovation, säger Emil Karlsson.

Han avslutar:

- Har du en idé som du vill förverkliga är KTH Innovation verkligen något vi rekommenderar!

Sök till Förinkubatorprogrammet

Har du en idé eller ett startup-projekt du vill satsa extra på? Sök till KTH Innovations förinkubatorprogram och få möjligheten att få personligt affärsutvecklingsstöd, kontorsplats centralt på campus, strukturerat stöd och tillgång till en stark community.