Stagecast tar konserten till en ny nivå

Publicerad 2016-11-08

Stagecast är ett av bolagen i KTH Innovations förinkubator som vill förändra konsertupplevelser genom att integrera publiken i upplevelsen, med hjälp av deras mobiltelefoner. Vi stämde träff med grundarna av plattformen som berättade mer om användarupplevelser, hur artister kan dra nytta av attitydsförändringar och varför entreprenörer som inte har en egen idé – ännu - borde anmäla sig till Stagecasts första hackathon.

Från vänster: Jonas Hermann, Markus Wallentin och Hedvig Ahlgren. Foto: Patrik Lundmark.

Sedan sommaren har Stagecast suttit i KTH Innovations förinkubator och arbetat med sin idé. Idén växte fram när tre inbitna konsertbesökare insåg att det fanns en möjlighet att integrera publiken under en konsert eller event och på så sätt skapa en helt ny upplevelse för besökaren.

– Den yngre generationen använder sina telefoner överallt idag. Det handlar inte bara om telefonen utan om beteendeförändringar och nya vanor, vilket är något artister kan dra mycket större nytta av än vad de gör idag, säger Jonas Hermann, CEO på Stagecast.

Plattformen som är uppbyggd efter 3 huvudfunktioner kan erbjuda följande;

Stage Moments – vilket möjliggör integration som t.ex. att vara en del av belysningen, genom att användandet av olika ljusfunktioner.

Cast Moments - besökare kan ta bilder från specifika vinklar eller vid olika tidpunkter som exempelvis vid ett konfettiregn och sedan addera olika filter. Bilderna blir därmed märkta så endast andra besökare vid eventet kan ta del av dem.

Message moments - Möjliggör för arrangörer att skicka specifik information till publiken men också annonsmöjligheter och potentiell reklam.

Delaktig publik lyfter showen

Jonas Hermann förklarar att de förälskade sig i ett problem som sedan blev grunden till deras innovation. Han menar att många kämpar med att komma på en idé att förverkliga medan det är viktigare att ha en stark passion för något och komma med en lösning på ett redan uppmärksammat behov eller ett problem. Ett exempel på det kan vara att precis vid ett musikstycke är publiken informerade att börja blinka med mobil-blixtarna samtidigt, eller att spela upp ett specifikt ljud precis vid samma tillfälle, något som gör publiken delaktiga i showen och lyfter upplevelsen till en ny nivå.

Med en musikindustri som på senare år reformerats genom exempelvis Spotify tvingar vissa artister att se annorlunda på inkomster och konsertupplevelser. Förr var konserter en möjlighet för artister att marknadsföra skivsläpp medan det idag är upplevelsen som kan bringa inkomster för artister och bli oförglömliga ögonblick för publiken.

– Artister kan idag dra nytta av mobilanvändandet från sin publik och man kan designa användandet så det inte blir en distraherande upplevelse när alla står med sina mobiltelefoner utan mer en upplevelse där du kan guida din publik till hur eller när de ska integrera och även när de inte ska göra det. Något som skulle öka upplevelsen för alla parter, säger Jonas Hermann.

Teamet är kärnan

Teamet bakom Stagecast består också av Hedvig Ahlgren som lärde känna Jonas Hermann när de läste sin master inom Produktinnovation på KTH. Jonas kommer ursprungligen från Tyskland men sökte sig till KTH för att ta sin master här. Ytterligare en teammedlem som är från KTH är Markus Wallentin som läser sin master i Teknisk Design och arbetar med produktutveckling. Ytterligare består teamet av Robin Bugdahn som är en UX/UI designer och studerar på FH Mainz i Frankfurt. Idag arbetar också fem stycken programerare på att få klar betaversionen av Stagecast som ska testas första gången tillsammans med bandet ”Bear with us” på en livekonsert den 16 november i Stockholm , är något som grundarna ser fram emot.

– Detta är en jätteutmaning för oss då det är så många inblandade i det här. Lokal, artister, publik, ljud, ljus- allt ska stämma! Men vi kommer få det att fungera, säger Hedvig Ahlgren.

Värdefullt stöd från KTH Innovation

KTH Innovations affärscoach Anjali Paul Virmani har arbetat med caset sedan starten. Stagecast antogs till förinkubatorn i juli i år och teamet är nöjda med det extra stöd som en fysisk arbetsplats ger och möjligheten att få arbeta sida vid sida med likasinnade forskare och studenter.

– Vi älskar det! Vi lär oss av varandra då vi går igenom liknande steg och svårigheter under vägen. Möjligheten att vi fick åka till Silicon Valley med KTH Innovation Brighter Program har också varit otroligt lärorikt för oss, säger Jonas Hermann.

Nu väntar ett första Hackathon då teamet planerar att expandera ytterligare. Och sedvanliga arbetsintervjuer verkar inte vara Stagecast melodi.

– Vi vill anställa vår nästa kollega genom en kul upplevelse och ett trevligt pris för den entreprenörslystne. Den som vi väljer ut under eventet vinner inte bara en plats i vårt team utan får också följa med till Slush senare i november!, avslutar Hedvig Ahlgren.

Edit 2016-11-23: Tyvärr går det ej att anmäla sig till Stagecast Hackathon då det redan ägt rum. Men du kan läsa mer om stagecast här!