Tech for the Global Goals- Innovation for a brighter tomorrow

KTH Innovation Challenge 2018

Publicerad 2018-03-21

Klimatförändringar, ojämlikhet, fattigdom och hunger – det är bara några av de utmaningar vi måste lösa för att skapa en ljusare morgondag. För tre år sedan enades världens ledare om 17 mål för att skapa en bättre värld till år 2030, och det är nu upp till oss alla att hjälpas åt att uppfylla dem.

Tävlingen är avslutad! Tack för era bidrag!

Vi återkommer inom kort med mer information!

Världens ledare har förbundit sig till 17 Globala mål för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030. Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen. Genom de Globala målen för hållbar utveckling kan det här uppnås.

Vi vet att idéer och teknologi från KTH har makt att förändra världen. Därför vill vi utmana dig!Skicka oss din idé som bidrar till att uppfylla ett eller flera av de globala målen och tävla om 50 000 kronor för att realisera ditt projekt.

Det vinnande projektet får 50 000 kronor för att utveckla sin idé och får också stöd från KTH Innovation.

Ansök senast den 18 april!

Vad har andra gjort?

Det finns många exempel på case från KTH Innovation som bidrar till de Globala Målen. Läs om Klimato och MemoAR !

Vem kan delta?

Anta utmaningen om:

• du har ett techbaserat projekt som kan bidra till att uppfylla ett eller flera av de 17 globala målen .
  • du har börjat utveckla tekniken och har gjort vissa framsteg
  • du just nu är student eller forskare på KTH
  • minst 50% av teamet kring idén kommer från KTH (minst 50% ägarskap av KTH studenter, eller forskare)
  • idén eller projektet inte redan har fått finansiellt stöd från KTH Innovation

Vem vinner?

Det vinnande bidraget väljs ut baserat på de följande kriterierna:

• Genomslag och potential: idéns potential att bidra till de globala målen, och att nå marknaden
  • Innovativt: hur unik och nyskapande idén är
  • Genomförbarhet: möjligheten att projektet går att utveckla och ta till marknaden

Utvärderingsprocessen genomförs av KTH Innovation. Utvalda kandidater kan komma att kallas till en intervju.

Vad kan jag vinna?

• Det vinnande projektet får 50 000 kronor för att utveckla sin idé och för att finansiera relevanta aktiviteter. Projektet får också stöd från KTH Innovation.
  • Relevanta aktiviteter är sådana som syftar till att utveckla projektet mot marknaden. Exempel kan vara aktiviteter för att träffa potentiella användare, kunder och partners; utveckla en demo eller prototyp att använda i tester eller marknadsaktiviteter; eller att genomföra pilotstudier.
  • Den slutgiltiga budgeten och aktiviteterna beslutas i diskussion med KTH Innovation
  • prispengarna kan inte användas till att ansöka om patent, betala ut löner eller att genomföra forskningsaktiviteter.

Hur kan jag delta?

Fyll i formuläret på KTH Innovations hemsida innan 18 april, 2018.

• Beskriv projektet/idén (max 4000 tecken) utifrån NABC-modellen:
    • Need: vilket/vilka problem syftar din idé till att lösa? Vilka av de globala målen faller din idé under?
    • Approach: hur ser din lösning ut (teknisk lösning eller affärskoncept)?
    • Benefits: vilka är fördelarna för användare eller kund?
    • Competition: vad gör din idé unik? Vilken konkurrens finns?
  • Nuvarande status (max 1500 tecken):
    • Beskriv i vilket stadie projektet befinner sig och vad du har gjort hittills.
  • Motivering och plan (hur du kommer använda prispengarna)
    • beskriv din plan, hur du skulle använda prispengarna och hur detta skulle bidra till att driva ditt projekt framåt

Lycka till!