Felix stör KTH-ingenjör

Felix Herngren och Therese Jombart i samtal på en balkong ovanför Copacabana.
Felix Herngren och Therese Jombart i samtal på en balkong ovanför Copacabana. Foto: TV4
Publicerad 2010-11-08

Ikväll ska du poppa popcorn, puffa kudarna i tv-soffan och sätta dig till rätta framför TV4 klockan 22:40. Då sänds nämligen progammet "Felix stör en ingenjör", med den framgångsrika föredetta KTH-studenten Therese Jombart i huvudrollen.

Vid 23 års ålder blev hon tilldelad KTH:s prestigfulla Future Female Leader Award. Idag bor och jobbar Therese Jombart i Brasilien. Att logga in på Facebook på arbetstid är inget problem, tvärtom. Hon är expert på sociala medier och jobbar för att hitta tekniska lösningar som samlar dem i mobilen.

Therese gör det möjligt för sydamerikanerna att uppdatera och lägga upp bilder på Facebook och Twitter samtidigt.

– Therese är en rolig tjej är enormt duktig på sitt område. Det var skitkul att prata med henne om teknik. Dessutom är hon otroligt modig som flyttat till Brasilien med ett litet barn, säger Felix Herngren.

Den 29-åringa småbarnsmamman från Uppsala lever i hektiska Sao Paolo med 1,5-åriga dottern Thea och sin franske make Xavier.

Under tiden Felix Herngren besöker den forne KTH-studenten så hinner de med så väl ett cocktailparty, soliga dagar på Copacabana, drinkar på lyxhotell i skymningen med också arbete i form av affärsresor.

Även tre andra av KTH:s stjärnor har tidigare varit med i programserien. Dessa är Niclas Wadestig som jobbar som landchef för Ericsson på Jamaica, Magnus Ericsson som är medicinteknisk ingenjör i Ghana och Anna Rundgren för ABB i Namibia.

Du hittar alla Felix-störda program på TV4:s webbplats

Peter Larsson