KTH vann tävling i aktieanalys

VINNARE

Publicerad 2016-02-23

När den svenska finalen av CFA Institute Investment Research Challenge 2016 nyligen gick av stapeln var det KTH-studenter som tog hem vinsten.

Från vänster: Malcolm McNab (industrimentor, Pareto Securities) KTH-studenterna Nassif Mansour, Edward Sikorski, Anton Persson, Emelie Malmberg och Mehrdad Bahador samt Tomas Sörensson (fackultetsrådgivare och lektor, KTH).

Därmed får KTH:s lag åka och göra upp om världsmästartiteln i Chicago i delstaten Illinois i USA.

Chartered Financial Analysts Institute (CFA) anordnar varje år en global tävling för universitetslag i aktieanalys. Denna analys görs av ett börsnoterat bolag, i år telekomföretaget Doro.

Tävlingen gick till så att de tävlande studenterna först tog fram en rapport som sedan mynnade ut i ett investeringsråd. Därefter, vid finalen i Stockholm, fick studenterna hålla en tio minuter lång presentation av det analyserade företaget. Direkt efter detta följde en tio minuter frågestund inför en jury bestående av fyra professionella aktieanalytiker.

Rapporten och den muntliga framställningen vägde lika mycket vid juryns bedömning, och som sagt gjorde KTH-studenterna bäst ifrån sig och knep förstaplatsen i den svenska finalen.

Förutom studenter från KTH deltog även lag från bland andra Linköpings, Lunds och Stockholms universitet.

CFA är en global stödorganisation för människor som arbetar med analys av värdepapper och investeringsrådgivning. CFA arbetar för att investerarnas intressen tillvaratas i första hand, och för att medverka till en bättre fungerande finansmarknad samt för att främjar ekonomisk tillväxt.

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Tomas Sörensson på 08 - 790 87 39 eller tomas.sorensson@indek.kth.se.