From Purpose to Practice: Digital Response Systems in Teacher Education
Experiences of teacher educators and teacher students
Tid: Fr 2025-09-26 kl 14.00
Plats: F3 (Flodis), Lindstedtsvägen 26 & 28, Stockholm
Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/66244539819
Språk: Engelska
Ämnesområde: Teknik och lärande
Respondent: Patricia Diaz , Digitalt lärande
Opponent: Professor Annika Lantz-Andersson, Göteborgs universitet, Göteborg, Sweden
Handledare: Professor Stefan Hrastinski, Digitalt lärande; Universitets lektor Per Norström, Lärande i Stem
Abstract
Förmågan att medvetet och ändamålsenligt integrera digitala verktyg i undervisning och lärande är en central del av lärares professionella digitala kompetens, betonad i internationella ramverk och nationella styrdokument. Ändå är det en utmaning att omsätta dessa verktyg i praktiken inom lärarutbildningen. En kategori av digitala verktyg är digitala responssystem (RS), som ofta används för att uppmuntra deltagande och återkoppling, men som sällan studerats i lärarutbildning.
Denna avhandling utforskar, genom RS-användning med och utan AI- genererad återkoppling, hur dessa verktyg kan mediera pedagogisk praktik och stödja hur lärarstudenter utvecklar digital kompetens i relation till undervisning och lärande. Avhandlingen belyser spänningar som uppstår när policyambitioner, pedagogiska intentioner och institutionella villkor inte är i samklang. Med en kvalitativ, tolkande ansats bygger avhandlingen på intervjuer, observationer och reflektioner från fyra forskningsartiklar, analyserade med reflexiv tematisk analys, belysta med Cultural-Historical Activity Theory (CHAT).
Avhandlingen gör tre huvudsakliga bidrag. För det första visar den hur RS kan fungera som katalysatorer för att utveckla digital kompetens kopplad till undervisning och lärande, genom att uppmuntra deltagande, stödja formativ bedömning och främja reflektion. För det andra lyfter den fram hur kontextuella faktorer påverkar om och hur sådana verktyg används. För det tredje bidrar den med praktiska implikationer för lärarutbildare som vill stödja lärarstudenter i att utveckla medvetna och teoretiskt förankrade sätt att använda digitala verktyg i sitt framtida yrke. Därigenom synliggörs också spänningar som uppstår när lärarstudenter försöker använda RS under verksamhetsförlagd utbildning. Dessa spänningar illustrerar hur digital kompetens formas av systemiska motsättningar.
Avhandlingen belyser att utvecklingen av lärarstudenters professionella digitala kompetens i relation till undervisning och lärande kräver att pedagogiska syften harmoniseras med undervisningspraktik, institutionellt stöd och kritisk reflektion.