Patricia Cirera Diaz
Pedagogisk utvecklare
Forskare
Om mig
Jag disputerade hösten 2025 vid KTH med en avhandling inom teknik och lärande. I min forskning har jag studerat varför och hur digitala responssystem används inom ramen för lärarutbildningen, och hur användningen kan bidra till att utveckla lärarstudenters digitala kompetens. Under doktorandtiden undervisade och handledde jag studenter på KTH:s lärarprogram som en del av min institutionstjänstgöring.
Sedan 2017 är jag anställd som pedagogisk utvecklare vid enheten för Digitalt lärande på KTH, men var tjänstledig i fem år (2020–2025) för doktorandstudier – en tid då teknikutvecklingen tog stora språng i och med pandemin och tillgängliggörandet av generativ AI. Mitt arbete som pedagogisk utvecklare handlar om att stötta lärare i att utveckla sin undervisning och sina kurser genom handledning och utbildningsinsatser som workshops och kurser, där min kompetens främst rör studentdeltagande, formativ bedömning, feedback, digitala responssystem och generativ AI.
Jag är i grunden gymnasielärare i engelska och spanska och har skrivit flera böcker om hur digitala verktyg kan användas i en formativ, responsiv och språkutvecklande undervisning.
Kurser
Digitalt lärande i högre utbildning (LH238U), lärare
Digitalt lärande i högre utbildning (LH238V), lärare
Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), lärare
Kommunikation, ledarskap och design av lärande (LT1016), lärare
Programintegrerande kurs (LT1040), lärare
Undervisning och bedömning i matematik och teknik eller naturvetenskap (LT2032), lärare