Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Annica Gullberg

Profilbild av Annica Gullberg

Professor

Detaljer

Arbetar vid

Lärande i stem

Enhetens adress
Brinellvägen 68 Plan 4

Om mig

Jag är professor i teknikdidaktik samt docent i biologi med ämnesdidaktisk inriktning. Jag tillhör forskningsgruppen för naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Min forskning handlar om olika ämnesdidaktiska aspekter som påverkar lärandet i naturvetenskapliga ämnen och i teknik.  I det nuvarande forskningsprojektet är jag speciellt intresserad av att undersöka emotioners roll vid lärande i laborationer och praktiskt arbete.  "I jakt på materiens betydelse - genus, emotioner och utrustning i laborativa undervisningssituationer", 2022-2024, finansierat av Vetenskapsrådet (Dnr. 2021-05001). https://gender.uu.se/forskning/projekt/i-jakt-pa-materiens-betydelse-/. I detta forskningsprojekt, och tidigare projekt som jag deltagit i, är genusperspektivet centralt.

Jag har arbetat med olika teoretiska och metodologiska perspektiv, bland annat fenomenografi, aktionsforskning, och olika typer av observations- och intervjustudier. Jag har använt både tematisk analys och diskursanalytiska metoder för att analysera intervju- och videodata.

Parallelt med min forskning undervisar jag i olika kurser för blivande lärare, från åk 1-3 och åk 4-6 grundlärare till ämneslärare.

Inom forskarutbildning handledare jag licentiander och doktorand inom teknikdidaktik.


Kurser

Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), examinator

Genusforskning och jämställdhet i teknisk högre utbildning (LH225V), lärare

Lärande som professionellt uppdrag (LT1036), lärare, kursansvarig, examinator

Specialpedagogik och perspektiv på lärande och utveckling (LT1020), lärare

VFU2: experiment och informella lärandemiljöer (LT1035), examinator

Verksamhetsförlagd utbildning 2 (LT1057), lärare

Verksamhetsförlagd utbildning 2 (LT2013), lärare

Profilbild av Annica Gullberg