Annica Gullberg
Professor
About me
Jag är professor i teknikdidaktik samt docent i biologi med ämnesdidaktisk inriktning. Jag tillhör forskningsgruppen för naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Min forskning handlar om olika ämnesdidaktiska aspekter som påverkar lärandet i naturvetenskapliga ämnen och i teknik. I det nuvarande forskningsprojektet är jag speciellt intresserad av att undersöka emotioners roll vid lärande i laborationer och praktiskt arbete. "I jakt på materiens betydelse - genus, emotioner och utrustning i laborativa undervisningssituationer", 2022-2024, finansierat av Vetenskapsrådet (Dnr. 2021-05001). https://gender.uu.se/forskning/projekt/i-jakt-pa-materiens-betydelse-/. I detta forskningsprojekt, och tidigare projekt som jag deltagit i, är genusperspektivet centralt.
Jag har arbetat med olika teoretiska och metodologiska perspektiv, bland annat fenomenografi, aktionsforskning, och olika typer av observations- och intervjustudier. Jag har använt både tematisk analys och diskursanalytiska metoder för att analysera intervju- och videodata.
Parallelt med min forskning undervisar jag i olika kurser för blivande lärare, från åk 1-3 och åk 4-6 grundlärare till ämneslärare.
Inom forskarutbildning handledare jag licentiander och doktorand inom teknikdidaktik.
Courses
Degree Project in Technology and Learning, Second Cycle (LT200X), examiner
Gender Theory and Gender Equality in Technical Higher Education (LH225V), teacher
Learning as Professional Assignments (LT1036), teacher, course responsible, examiner
School Placement 2 (LT1057), teacher
School Placement 2 (LT2013), teacher
Special Education and Perspectives on Learning and Development (LT1020), teacher
VFU2: Experiments and Informal Learning Environments (LT1035), examiner