Till innehåll på sidan

Nu etableras Road2Science 3.0

Med klivet in i fas 3.0 blir Road2Science en nod inom det nya kompetenscentrum Vägteknik (KCV). Genom kunskapsinhämtning och kompetensutveckling skapas förutsättningar att underhålla och bygga framtidens vägnät och infrastruktur.

Väg
Foto: iStock

KTH:s rektor Anders Söderholm beslutar om etableringen av centrumbildningen Road2Science (R2S 3.0), som inrättas för att vara en nod inom det nya kompetenscentrumet Vägteknik.

Nicole Kringos
Nicole Kringos, föreståndare Road2Science

Road2Science 3.0 kommer ansvara för att länka relevanta och nya KTH-aktiviteter till centret, stimulera forskningsförslag från KTH-noden och aktivt engagera KTH-forskare och dess partners till centret.

Dessutom är Road2Science 3.0 inriktat på att ta itu med de fyra identifierade GAPS som fastställts i samarbete med industrin under tidigare faser av centrets utveckling. Bland dessa finns en central undersökning som handlar om strategier för att minska riskaversionen inom väginfrastruktur och odla en miljö som tilltalar nästa generations kreativitet och uppfinningsrikedom.

- Som Road2Science 3.0, med vår historia av att främja kreativitet och framgångsrik strukturell utveckling, är vi glada över att aktivt höja den nationella kompetensen tillsammans med våra partners. Tillsammans strävar vi efter att utveckla vår kollektiva expertis och driva effektiva framsteg inom infrastrukturutveckling. Enkelt uttryckt: att ta vetenskapen till vägarna!", säger centrumföreståndaren Nicole Kringos.

Förändrade förutsättningar kräver ett anpassat vägnät

Till följd av klimatförändringar, snabb teknikutveckling och allt tyngre trafik på landets vägar samt står framtidens vägnät inför stora prövningar. Syftet Kompetenscentrum Vägteknik är att genom samlad kunskapsinhämtning och kompetensutveckling säkerställa möjligheten att bygga en stabil infrastruktur och ett vägnät som klarar dessa utmaningar, nu och i framtiden.

- Att utnyttja den fulla potentialen hos kreativa forskare, nya innovationer och systemförändringar är inte bara ett alternativ för väginfrastrukturens framtid - det är den absolut nödvändiga vägen mot hållbara, motståndskraftiga och framåtblickande transportnät, framhåller Kringos.

Kompetenscentrum vägteknik (KVC) består av lärosätena Kungliga tekniska högskolan KTH, Chalmers, Luleå Tekniska Universitet LTU och Lunds Tekniska högskola LTU, samt Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI och Trafikverket genom en långsiktig, årlig finansiering av verksamheten om 40 miljoner kronor.

Centrumets forskning är uppbyggd kring följande områden: digitalisering, automatisering och elektrifiering för en modern väginfrastruktur, tillståndsbedömning och nedbrytningsmodeller, hälso-, miljö- och klimateffekter samt hållbara och resurseffektiva vägar.

Styrgruppen har följande sammansättning under mandatperioden 2023-2032:

  • Eva Gustavsson, Trafikverket (ordförande)
  • Nicole Kringos, KTH
  • Holger Wallbaum, Chalmers
  • Anita Ihs, VTI
  • Annika Mårtensson, LTH
  • Charlotta Johansson, LTU
     
Tillhör: Road2Science 3.0
Senast ändrad: 2024-02-13