Samarbetet Road2Science-Nynäshamns kommun i full gång

Publicerad 2019-05-08

Samarbetet mellan Nynäshamns kommun och Kungliga tekniska högskolan (KTH), som ska bidra till att fler ungdomar intresserar sig för tekniska yrken, är i full gång. Inom kort ska eleverna bland annat in i laboratoriet för att lära sig göra asfalt.

Bristen på arbetskraft inom tekniska yrken är stor i Nynäshamn liksom i övriga landet. Därför har Nynäshamns kommuns skolor och KTH inlett ett samarbete som ska bidra till att råda bot på problemet. Som första kommun i Sverige får Nynäshamn ta del av KTH:s kompetenscentrum Road2Science, vilket vi har berättat om tidigare .

Bild: Road2Science

Planerade aktiviteter

Nu har samarbetet dragit igång på allvar. Ett par elever från Gröndalsskolan har gjort sin Prao på KTH och flera aktiviteter har planerats in. Bland dem märks:

• ”Tio steg för att bli professor”: Professor Nicole Kringos från KTH träffar Gröndalsskolans och Sunnerbyskolans elever och berättar om vägen till att bli professor.
  • ”Vart är framtidens väg på väg”. Professor Nicole Kringos besöker Nynäshamns gymnasium där hon berättar vad akademin kan inom olika områden och vilka utmaningarna är. Tanken med presentationen är att väcka elevernas intresse och att lyfta fram karriärmöjligheter.
  • Gör din egen asfalt i laboratorium: Elever från Gröndalsskolan och Sunnerbyskolan får göra egen asfalt. Representanter från oljeraffinaderiet Nynas AB, som deltar i samarbetet, är på plats och hjälper eleverna.
  • 3D-print av Norvik hamn: Efter sommaren ska elever göra en tredimensionell bild av Stockholm Norvik hamn.
  • Gästföreläsare från Stockholms Hamnar: Stockholms Hamnar, som bygger Norvik hamn, ger gästföreläsning för elever och lärare under hösten. Föreläsningen kopplas till studiebesök och uppdrag inom elevernas teknikkurser.

Text: Åsa Ericsson