Till innehåll på sidan

Smartare transporter på digitalt campus

Delar av KTH Campus avbildat i digital form.
Till vänster syns de inscannade vägarna Brinellvägen och Drottning Kristinas väg. Till höger visas KTH Campus genom den plattform, AD-Eye, som ska användas för att skapa en augmented reality, förstärkt verklighet, på campus. (Illustration: KTH)
Publicerad 2020-08-20

Hur skulle elektrifierade vägar och självkörande bilar fungera i praktiken? Till hösten byggs en digital kopia av KTH:s campus – en öppen labbmiljö för att utveckla framtidens smarta transporter.

Porträtt av Nicole Kringos.
Nicole Kringos, professor i vägteknik.

Augmented reality, eller förstärkt verklighet, blev känt genom dataspelet Pokemon Go. I våra mobiltelefoner kunde vi spåra och upptäcka Pokemon-figurer ute på gator och torg. Med hjälp av samma digitala teknik ska forskare, studenter och industripartners nu utveckla framtidens hållbara transportlösningar på plats på KTH.

– Vi vill skapa en miljö som alla engagerade kan logga in i, förstå och ge feedback på. Vi hoppas få in nya perspektiv, fler idéer och mer kunskap. Det kan ge oss en bild av hur komplex verkligheten är – som vi annars inte skulle se – i frågor om transporter och vilka konsekvenser olika lösningar kan få, säger Nicole Kringos , projektledare och professor i vägteknik.

Framtidens smarta transporter involverar flera teknikområden och kompetenser. Autonoma fordon, elektrifierade vägar och kommunikation mellan fordon och infrastruktur är allihop exempel på innovationer som kräver en systemlösning för att fungera hållbart, påpekar hon.

– Den avgörande frågan är vilken funktion som den tekniska lösningen ska fylla och vad som krävs för att den ska fungera långsiktigt och hållbart. För exempelvis vägars infrastruktur handlar det om rad kunskapsområden som samverkar – materialforskning, mobilitet, eldistribution, underhåll och energiförbrukning.

Digital demonstrationsplats

I augmented reality (AR) blandas element från verkligheten med digitala element. Inom projektet Campus 2030, som finansieras av Vinnova, ska fem AR-miljöer konstrueras längs två vägar på KTH Campus – Brinellvägen och Drottning Kristinas väg. Den första miljön planeras stå klar under hösten.

Miljöerna, som blir synliga när du scannar av vägarna på campus i en mobil, visar upp olika exempel på framtidens transportsystem. Det kan vara sensorer för elektrifierade vägbanor, 5G-nätets potential för uppkopplad infrastruktur och styrmedel för självkörande bilar.

Genom att bygga en digital demonstrationsplats hoppas forskarna få ökad input och bättre helhetsperspektiv. Behörigheterna för att medverka kommer att variera – men grundtanken är att det ska vara en öppen labbmiljö.

Tre forskningscentra vid KTH deltar, , med fokus på vägars infrastruktur, ITRL , med inriktning mot fordonsteknologi och intelligenta transportsystem och ICES , som bidrar inom området inbyggda system och digitalisering. AR-miljöerna skapas i samarbete med 3D Interactive STHLM AB .

– Varje centra involverar sina respektive externa samarbetspartner. Tanken är att fylla på och knyta till oss ytterligare partners, säger Nicole Kringos om projektet som invigs 25 augusti.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2020-08-20