Ändringar mellan två versioner
Här visas ändringar i "Etikmoment" mellan 2020-02-17 12:59 av Jesper Ahlin Marceta och 2021-02-03 11:52 av Barbro Fröding.
Visa < föregående | nästa > ändring.
Etikmoment
Generell information Etikmomentet består av fyra föreläsningar och två seminarier. För godkänt betyg fordras utöver ett godkänt tentamensresultatpå uppsatsen även slutförda seminarieuppgifter inför båda seminarierna, samt studentens aktiva deltagande på dem båda. Se läsanvisningar och instruktioner inför seminarierna nedan.
Om studenten inte kan närvara vid ett eller båda seminarietillfällena krävs för godkänt betyg i stället skriftliga kompensationsuppgifter. Kontakta då ansvarig lärare i förväg för mer information.
Viktig uppdatering 2020-02-07: Tidigare kursomgångar har texterna från seminarierna inte ingått i slutexaminationen. Så är inte fallet i år. Notera alltså att frågor om texterna från seminarierna kan komma på tentan. Det har visat sig att informationen i ett dokument som heter "Kurs-PM" inte stämmer överens med informationen på den här kurswebbsidan. Notera att det är informationen på kurswebben som gäller – inte den i "Kurs-PM". Slutligen bör studenter från tidigare kursomgångar som planerar att skriva tentan i år notera att vissa texter har bytts ut inför årets kursomgång. Detta gäller föreläsningen om åldrande, som har en ny text i år.¶ ¶ Tenta Notera att det kan komma frågor från allt textmaterial och alla föreläsningsslides på tentan.1 - notera att vi inte har salstenta i år, istället ska ni skriva uppsats. Vi kommer att gå igenom hur man skriver uppsatsen på Föreläsning 1. All aktuell information finns på canvas sidan under 'etikmomentet'
Lärare Barbro Fröding, docent: barbro.froding@abe.kth.se
Jesper Ahlin Marceta, fil.dr: jahli@Anna Wedin: anna.wedin@abe.kth.se¶
Schema Tid Aktivitet Lärare 38 feb kl 10-12 Föreläsning 1: IKursintroduktion till etik Barbro Fröding 4och Value sensitive design Barbro Fröding och Anna Wedin 10 feb kl 150-172 Föreläsning 2: Djurförsök Jesper Ahlin Marceta 5Bör vi ändra på människor med hjälp av bioteknik? Barbro Fröding 10 feb kl 813-105 Föreläsning 3: Bör vi hindra åldrande? Jesper Ahlin Marceta 7Djurförsök Anna Wedin 18 feb kl 150-17 Seminarium 1: Etiska aspekter av genmodifierade grödor Jesper Ahlin Marceta2 Föreläsning 4: Environmental ethics, case GMO Anna Wedin 18 feb kl 23.59 Deadline för att ladda upp din uppsats, version 1 se länk ovan 214 feb kl 9-11 Föreläsning 4: Bör vi ändra på människor med hjälp av bioteknik? Barbro Frö23.59 Deadline för att ladda upp dina peer reviews se länk ovan 22 feb kl 08-10 Seminarium 1: essay peer review Anna Weding 1724 feb kl 105-127 Seminarium 2: Designer babies Barbro Fröding 216 feb 9-10 Tentamen kl 23.59 Deadline för att ladda upp slutversionen av din uppsats se länk ovan TBA Omtentamen
Föreläsningsslides Slides publiceras efter föreläsningarna. Dessa räknas som kurslitteratur.¶ Föreläsning 1.pdf¶ Föreläsning 2.pdf¶ Föreläsning 3.pdf¶ Föreläsning 4¶ Instruktioner inför seminarierna På seminarierna¶
¶
¶
¶
¶
Instruktioner inför seminarierna På seminarium 1 ska ni diskutera och ge feedback på varandras uppsatser. OBS - det är jätteviktigt att alla respekterar deadlines och lämnar in i tid annars fungerar inte övningen.¶
Så här går det till:¶
* Varje student laddar upp sin uppsats i Canvas senast kl 23.59 den 18 feb.
* Läraren kommer att para ihop er tre och tre och ni ska läsa de andra två studenternas uppsatser Ni kommer att tillgång till uppsatserna via Canvas.
* Ni skriver 300 ord för varje uppsats. Feedbacken ska vara: konstruktiv och hjälpsam. Ni kan t ex föreslå hur man kan utveckla ett resonemang, göra det tydligare eller om ni har tips på material att läsa.
* Ladda upp dina två peer reviews i Canvas senast kl 23.59 den 21 feb.
* På seminariet får ni först en kort genomgång och möjlighet att ställa frågor i helklass. Sen går ni till breakoutrooms där ni pratar igenom varandras uppsatser och ger muntlig feedback.
¶
På seminarium 2 diskuteras utvalda texter som deltagarna har studerat på förhand. För godkänt betyg krävs aktivt deltagande i diskussionen.
Inför varje seminariumet ska studenten slutföralämna in följande uppgift:
¶
* Besvara dessa frågor i löpande text (det vill säga inte i punktform):
* Mycket kort: vad handlade texterna om?
* Vilka är texternas starkaste argument? Varför?
* Vilka är texternas svagaste argument? Varför?
* Blev du övertygad? Varför/varför inte?
* Totalt 500-700 ord på svenska eller engelska.
* Skriv namn, e-postadress och fullständigt datum för seminariet i sidhuvudet.
* Lämna till läraren i förväg via e-post. Inlämningar som sker vid ett senare tillfälle eller helt uteblir ger underkänt betyg.
Följande är tips på hur en seminariedeltagare kan förbereda sig:
* Läs texterna två gånger, en gång översiktligt och en gång noggrant.
* Notera vad författaren ämnar genomföra och vilka de centrala argumenten är.
* Använd en markeringspenna för att stryka över viktiga passager.
* Använd en blyerts- eller bläckpenna för att skriva ned tankar och kommentarer i marginalen.
* Försök att sammanfatta texten på 100 ord.
* Tänk ut och formulera tre punkter att ta upp för diskussion på seminariet.
* Tänk igenom hur du formaterar dina texter: https://jahlinmarceta.com/for-students/formatting-a-text-document/
¶ Kompensationsuppgift seminarium 1¶ Besvara följande frågor med dina egna ord, men med stöd i kurslitteraturen.¶ ¶
* Vilka är de starkaste argumenten för respektive mot GMO? 250 ord.
* Är allmänhetens uppfattning om GMO lika värdefull som vetenskapens, även när det är välkänt inom vetenskapen att allmänhetens uppfattning är falsk eller misstagen? Sök stöd för ditt svar i de normativa teorierna. 250 ord.
* Vem av dessa två politiker har starkast stöd för sin uppfattning? Varför? 500 ord.
Isabella Lövin (Mp): ”Småbrukare måste få makt över sin egen jord, det är det viktiga, demokrati, det är det viktiga, vägar, infrastruktur, det är det viktiga. Inte att vi kommer med magiska superfrön från multinationella företag som ska göra en massa pengar i de här utvecklingsländerna.”¶ Marit Paulsen (L/Fp): ”Sammanlagt måste vi öka världens produktion av mat med cirka 70 procent, på 40 år. Men på mindre mark och med mindre näringsämnen, med mindre vatten och färre kemikalier och helst utan fossilt bränsle. Det är utmaningen.”¶ ¶ Läsanvisningar Föreläsning 1 Sven Ove Hansson: Några etiska teorier¶ ¶ Föreläsning 2 Anders Nordgren: For Our Children: The Ethics of Animal Experimentation in the Age of Genetic Engineering¶ Malin Ideland: Different views on ethics: how animal ethics is situated in a committee culture¶ ¶ Föreläsning 3 Gregory E. Pence: Should I want to live to 100? Tillgänglig via KTH-biblioteket. Fullständig referens: Pence, G. E. (2019). Should I want to live to 100? Bioethics 33(7), 820–826.¶ ¶ Föreläsning 4 Francis Fukuyama: Transhumanism¶ Ingmar Persson & Julian Savulescu: Moral Transhumanism¶ ¶ Seminarium 1 Bjørn K. Myskja: The Moral Difference Between Intragenic and Transgenic Modification of Plants¶ Albert Weale: Ethical arguments relevant to the use of GM crops¶ Skicka hemuppgiften till Jesper Ahlin Marceta
¶
Läsanvisningar Föreläsning 1 Obligatorisk läsning: ¶
Friedman, B., Kahn, P. H., Borning, A., & Huldtgren, A. (2013). Value sensitive design and information systems. In Early engagement and new technologies: Opening up the laboratory (pp. 55-95). Springer, Dordrecht. Read pp 55-61 & 74-80 carefully and skim through the rest.¶
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-7844-3_4 (Länkar till en externa sida.)¶
¶
Extra läsning för de som vill: ¶
Jacobs, N., & Huldtgren, A. (2018). Why value sensitive design needs ethical commitments. Ethics and information technology, 1-4.¶
https://link.springer.com/article/10.1007/s10676-018-9467-3¶
Föreläsning 2 Obligatorisk läsning:¶
Francis Fukuyama: Transhumanism¶
Ingmar Persson & Julian Savulescu: Moral Transhumanism¶
¶
Extra läsning för de som vill:¶
Liao, S. M. (2019). Designing humans: A human rights approach. Bioethics, 33(1), 98-104.¶
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/bioe.12519¶
¶
Föreläsning 3 Anders Nordgren: For Our Children: The Ethics of Animal Experimentation in the Age of Genetic Engineering¶
Malin Ideland: Different views on ethics: how animal ethics is situated in a committee culture¶
¶
Föreläsning 4 TBA¶
¶
Seminarium 1 Förberedelser: läs två kollegors uppsatser och skriv 300 ord per uppsats.
Seminarium 2 Michael Sandel: The Case Against Perfection
Guy Kahane: Mastery Without Mystery: Why There is no Promethean Sin in Enhancement
Skicka hemuppgiften till Barbro Fröding
¶
¶
¶
¶
Annan litteratur Fröding, B. & Peterson, M. (2013). "Why computer games can be essential for human flourishing". Journal of Information, Communication and Ethics in Society 11:2, pp. 81-91 (ladda hem)
"Researchers may have finally found an antidote to biased thinking about science", The Washington Post, 3/8 2016
Kahan, D.M., Landrum, A., Carpenter, K., Helft, L., Hall Jamieson, K. (2017). "Science Curiosity and Political Information Processing". Political Psychology 38, pp. 179—99 (länk)
Film: "Eternal sunshine of the spotless mind" (2004) med Kate Winslet och Jim Carey
Temkin, L. (2008). Is Living Longer Living Better? Journal of Applied Philosophy 25(3), 193–210
Pereira, F., & Timmerman, T. (2020). The (un)desirability of immortality. Philosophy Compass DOI: doi.org/10.1111/phc3.12652