Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Kursanalys" mellan 2015-03-17 12:39 av Sten Andersson och 2015-03-17 12:53 av Sten Andersson.

Visa nästa > ändring.

Kursanalys

Kursanalys av Programmeringsteknik för OPENoch Matlab för CINEK, läsåret 20114/20125 Författare: Sten Andersson, Nadastene@kth.se

Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för OPENCINEK.

Kursdata Kurs DD13105 Programmeringsteknik för OPEN (6CINEK (7,5 hp) Examination LAB1 (laborationer) G/U (1.5 hp)

LAB2 (datorprov) G/U (1.5 hp)

LAB3 (P-uppgift) A-E (3 hp)

LAB4 (Matlab) A-E (1,5 hp)¶

Kursen genomförd Period 1-2 Föreläsningar 204 h (102 st) Övningar 128 h (69 st) Lab (schemalagt) 2430 h (125 st) Kurslitteratur "Python Programming for the Absolute Beginner" av Michael Dawson. Antal studenter 137 (killar: --, tjejer --) (endast de som redovisat åtminstone de två första laborationerna är inkluderade) Klara med LAB1 2012-06-14 87% (killar: --%, tjejer: --%) Klara med LAB2 2012-06-14 86% (killar: --%, tjejer: --%) Klara med LAB3 2012-06-14 79% (killar: --%, tjejer: --%) Prestationsgrad 2012-06-14 83% (föregående läså73 (tjejer 57) Klara med LAB1 91% (tjejer: 93%) (2015-03-09) Klara med LAB2 90% (tjejer: 93%) (2015-03-09) Klara med LAB3 82% (tjejer: 86%) (2015-03-09) Prestationsgrad 86% (tjejer: 889%) (killar: --%, tjejer: --%2015-03-09) Examinationsgrad 2012-06-14 797% (föregående läsåtjejer: 8479%) (killar: --%, tjejer: --%2015-03-09) Kursansvarig Sten Andersson Antal övningsgrupper 3 Övningsassistenter Robin Helly, Frida Halfvarson, Mikael Lindahl Sammanfattning
Kursen upplevs meningsfull och ganska svår. Både prestationsgraden och examinationsgraden sjönk något i i jämförelse med föregående läsår. Tyvärr saknas f n statistik vad gäller könsfördelningen. Majoriteten av studenternas omdömen om kursen är positiva. Mål

Se kursbeskrivning

Undervisning

Föreläsningarna uppskattas av majoriteten av deltagarna. Bra närvaro.


Även övningarna får bra kritik. Handledningen är det något mer spridd uppfattning om, många kursdeltagare / handledare kan vara en förklaring. Själv tar jag inte längre några redovisningar vid dessa pass utan agerar endast organisatör. Kurslitteratur
De nuvarande kursboken använder jag endast i ringa omfattning då föreläsningsanteckningarna täcker det mesta. Studenternas arbetsbelastning
Kursen är ganska tidskrävande, dock inte för alla beroende på tidigare förkunskaper i programmering. Kursinnehåll

Se kursbeskrivning

Funderingar till nästa år
Datorprovet behöver uppdateras med fler frågor, det är mest mönstermatchning idag. Bilaga: Studentenkät