Visa version
Version skapad av Sten Andersson 2015-03-17 13:02
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
Kursanalys
Kursanalys av Programmeringsteknik och Matlab för CINEK, läsåret 2014/2015
Författare: Sten Andersson, stene@kth.se
Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för CINEK.
Kursdata
Kurs | DD1315 Programmeringsteknik för CINEK (7,5 hp) |
---|---|
Examination |
LAB1 (laborationer) G/U (1.5 hp) LAB2 (datorprov) G/U (1.5 hp) LAB3 (P-uppgift) A-E (3 hp) LAB4 (Matlab) A-E (1,5 hp) |
Kursen genomförd | Period 1-2 |
Föreläsningar | 24 h (12 st) |
Övningar | 18 h (9 st) |
Lab (schemalagt) | 30 h (15 st) |
Kurslitteratur | "Python Programming for the Absolute Beginner" av Michael Dawson. |
Antal studenter | 173 (tjejer 57) |
Klara med LAB1 | 91% (tjejer: 93%) (2015-03-09) |
Klara med LAB2 | 90% (tjejer: 93%) (2015-03-09) |
Klara med LAB3 | 82% (tjejer: 86%) (2015-03-09) |
Prestationsgrad | 86% (tjejer: 89%) (2015-03-09) |
Examinationsgrad | 77% (tjejer: 79%) (2015-03-09) |
Kursansvarig | Sten Andersson |
Antal övningsgrupper | 3 |
Övningsassistenter | Robin Helly, Frida Halfvarson, Mikael Lindahl |
Sammanfattning
- Kursen upplevs meningsfull och ganska svår. Både prestationsgraden och examinationsgraden sjönk något i i jämförelse med föregående läsår. Tyvärr saknas f n statistik vad gäller könsfördelningen. Majoriteten av studenternas omdömen om kursen är positiva.
Mål
Se "Kurs och programkatalogen"
Undervisning
Föreläsningarna uppskattas av majoriteten av deltagarna. Bra närvaro.
- Även övningarna får bra kritik. Handledningen är det något mer spridd uppfattning om, många kursdeltagare / handledare kan vara en förklaring. Själv tar jag inte längre några redovisningar vid dessa pass utan agerar endast organisatör.
Kurslitteratur
- De nuvarande kursboken använder jag endast i ringa omfattning då föreläsningsanteckningarna täcker det mesta.
Studenternas arbetsbelastning
- Kursen är ganska tidskrävande, dock inte för alla beroende på tidigare förkunskaper i programmering.
Kursinnehåll
Funderingar till nästa år
- Datorprovet behöver uppdateras med fler frågor, det är mest mönstermatchning idag.
Bilaga: Studentenkät