Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Kursanalys" mellan 2015-03-17 13:07 av Sten Andersson och 2015-03-17 13:08 av Sten Andersson.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Kursanalys

Kursanalys av Programmeringsteknik och Matlab för CINEK, läsåret 2014/2015 Författare: Sten Andersson, stene@kth.se

Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för CINEK.

Kursdata Kurs DD1315 Programmeringsteknik för CINEK (7,5 hp) Examination LAB1 (laborationer) G/U (1.5 hp)

LAB2 (datorprov) G/U (1.5 hp)

LAB3 (P-uppgift) A-E (3 hp)

LAB4 (Matlab) A-E (1,5 hp)

Kursen genomförd Period 1-2 Föreläsningar 24 h (12 st) Övningar 18 h (9 st) Lab (schemalagt) 30 h (15 st) Kurslitteratur "Python Programming for the Absolute Beginner" av Michael Dawson. Antal studenter 173 (tjejer 57) Klara med LAB1 91% (tjejer: 93%) (2015-03-09) Klara med LAB2 90% (tjejer: 93%) (2015-03-09) Klara med LAB3 82% (tjejer: 86%) (2015-03-09) Prestationsgrad 86% (tjejer: 89%) (2015-03-09) Examinationsgrad 77% (tjejer: 79%) (2015-03-09) Kursansvarig Sten Andersson Antal övningsgrupper 3 Övningsassistenter Robin Helly, Frida Halfvarson, Mikael Lindahl Sammanfattning
Kursen upplevs meningsfull och ganska svår. Både prestationsgraden och examinationsgraden sjönk något i i jämförelse med föregående läsår. Tyvärr saknas f n statistik vad gäller könsfördelningen. Majoriteten av studenternas omdömen om kursen är positiva. Mål Se "Kurs och programkatalogen"

Undervisning Föreläsningarna uppskattas av de flesta studenterna och det har varit hög närvaro. Även övningarna får bra kritik. Handledningen är det något mer spridd uppfattning om, många kursdeltagare / handledare kan vara en förklaring.

Kurslitteratur
De nuvarande kursboken använder jag endast i ringa omfattning då föreläsningsanteckningarna täcker det mesta. Studenternas arbetsbelastning
Kursen är ganska tidskrävande, dock inte för alla beroende på tidigare förkunskaper i programmering. Kursinnehåll



Se "Kurswebben"

Funderingar till nästa år
Datorprovet är kursens svagaste moment, det är svårt att skapa frågor som ligger i linje med kursens övriga innehåll. Det uppfattas som ett sidospår. Detta gäller även matlabdelen i någon grad. Kommer att övergå till 1h-föreläsningar i höst (på prov). Även gruppansvar för assistenterna, kursen har så pass många deltagare.

Bilaga: Studentenkät