Ändringar mellan två versioner
Här visas ändringar i "5. Masterprogram" mellan 2013-09-06 22:05 av Viggo Kann och 2013-09-06 22:20 av Viggo Kann.
Visa nästa > ändring.
5. Masterprogram
Egenutveckling under en yrkeskarriär - livslångt lärandeMasterprogram, reflektionsseminarium period 4 2012/2013 Förberedelse inför reflektionen
* Läs och begrunda sista målet i examensordningen för civilingenjörsexamen:
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
* Kolla på denna video om teknikutvecklingen och behovet av livslångt lärande.
* Bekanta dig med olika former av egenutveckling under yrkeskarriären (klicka och se vad det är):¶ ¶
* Föreningar för yrkesverksamma i databranschen: ACM, IEEE
* Fackförbundet Sveriges ingenjörer med medlemstidningen Ingenjören
* Alumniföreningar: KTH Alumni, KTHX
* Utbildningsföretag som STF Ingenjörsutbildning och Utbildning.se
* KTHs vidareutbildningskurser
* Facktidskrifter såsom Dr Dobbs Journal och Computer Sweden
* Studieförbund såsom ABF och Folkuniversitetet
* För den som vill läsa ännu mer om livslångt lärande: Pedagogikprofessorn Per-Erik Ellströms essä om livslångt lärande och TCO-rapporten Lära för livet - hela livet.
* Läs om resultatet av prokrastineringsenkäten förra seminariet.¶
* Fyll i denna enkät som är en uppföljning av prokrastineringstemat (tar cirka 3 minuter, och minst ett svar går att återanvända i andra reflektionsfrågan nedan).¶
Skriftlig reflektion Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (årskurs 1) eller 600-800 ord (årskurs 2-3) som besvarar nedanstående frågor. Tänk hela tiden på vilken nivå dina reflektioner ska hålla (beskrivning av reflektionsnivåer). För årskurs 2-3 gäller att minst två reflektioner måste vara på nivå 3-4 för att VG ska kunna ges.¶
* Gjorde förra seminariet om prokrastinering något (tillfälligt eller bestående) intryck på dig?¶
* Till det förra seminariet fick du i uppgift att prova en ny vana. Kopiera in den vana du planerade att förändra i reflektionsdokumentet (räknas inte i ordräkningen) och reflektera över hur det gick, varför det gick det som det gick, om du kommer att fortsätta, och om du kommer att försöka ändra ytterligare någon vana.¶
* Kommer du att vara färdigutbildad efter examen? Varför satsar företagen i så fall så stora resurser på utbildning av sin personal? Reflektera!¶
* Alumner säger ofta: "På KTH lärde jag mej att lära och att inse vad jag inte förstår." Varför framhålls det som så viktigt? Stämmer det och i så fall: i vilka kurser och utbildningssammanhang tränar man det?¶
* Hur tänker du dig att du kommer att utveckla dina kunskaper och förmågor efter examen?¶
* bara för årskurs 2 och 3: Varför är livslångt lärande värdefullt ur ett samhällsperspektiv? Reflektera!¶
* bara för årskurs 3: Gå tillbaka och läs ditt eget första reflektionsdokument som du skrev i kursen hösten 2010. Det ligger i din grupps katalog under¶ /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam10/seminarier-1011/period-1/¶ Jämför hur du skrev och reflekterade då med hur du gör nu. Märker du att du utvecklats? Reflektera över ditt lärande!¶
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet!¶ Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida.¶ Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf¶ Lämna in den skriftliga reflektionen Senast den 4 april 2013 klockan 24.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer¶ /info/prosam12/seminarier-1213/period-4/grupp-xx där xx är ditt gruppnummer.¶ Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.¶ Fyll i prosamutvärderingsenkäten Detta är läsårets sista reflektionsseminarium i prosam. Därför ska du svara på några utvärderingsfrågor om kursen och programmet.¶ Enkät för årskurs 1 och 2Enkät för årskurs 3¶ Skriv ut enkätformuläret på papper. Fyll i det och lämna in det vid reflektionsseminariet. Detta är en obligatorisk inlämningsuppgift.¶ Gå på reflektionsseminariet och var aktiv Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.¶ Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 9 eller 16 april 2013. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!¶ tidNadabibl15351537452316251635523 9 april kl 8.15
Skriftlig reflektion Detta seminarium är bara för årskurs 2 och 3 av prosam, och bara årskurs 3 (alltså prosam11) ska skriva reflektionsdokument denna gång. Texten ska vara på 600-800 ord och reflektera kring nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att VG ska kunna ges.¶
* Reflektera över masterutbildning och masterstudier (dina egna planer, skillnader mot studier på grundnivå, värdet för individen och samhället, möjligheter till mobilitet och internationalisering etc.).¶
* Reflektera över vilken relevans kurserna som du går nu i period 1 kan ha för det du planerar att studera på masterprogrammet och den yrkesbana du ser framför dig. ¶
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet!¶
Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida.¶
Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf¶
Lämna in den skriftliga reflektionen (gäller bara årskurs 3) Senast den 18 september 2013 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer¶
/info/prosam11/seminarier-1213/period-4/grupp-xx där xx är ditt gruppnummer.¶
Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet (alla) Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.¶
Gå på reflektionsseminariet och var aktiv (alla) Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.¶
Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas den 23 september 2013. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!¶
tidNadabibl15351537452316251635523 33 12 39 9 april kl 9.30 18 21 37 27 9 april kl 10.45 6 19 30 9 25 9 april kl 13.00 20 24 7 9 april kl 14.30 36 15 4 9 april kl 16.00 31 34 22 13 38 26 16 april kl 8.15 3 16 april kl 13.00 32 14 28 16 april kl 14.30 16 10 5 29 1 16 april kl 16.00 17 11 35 23 2 8 Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.