Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
Kursanalys
Kursanalys: Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam12
Här kommer kursanalysen att finnas efter kursens slut.
En kursenkät genomfördes för alla kursdeltagare vid reflektionsseminariet i period 4 våren 2013. En sammanställning av resultaten finns här.
Kursanalysen för prosam10 (juni 2013) finns här.
Här är en artikel om prosamkursen, presenterad 1 december 2011 vid tredje utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar.
Sammanställning av kursenkäten i april 2014
Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna hade tre svarsalternativ:
1 = ja, i hög grad
2 = ja, i viss grad
3 = nej, inte alls
Det fanns också ett alternativ vet inte, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet vet inte inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.
| åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
| Har reflektionsseminarierna varit givande? | ||||
| ja, i hög grad | 15 | 18 | ||
| ja, i viss grad | 71 | 73 | ||
| nej, inte alls | 9 | 7 | ||
| Har du fått inspiration av att (tidigare seminarier) ha läst de äldre studenternas reflektioner när du själv ska skriva dina egna reflektioner? |
||||
| ja, i hög grad | 3 | |||
| ja, i viss grad | 38 | |||
| nej, inte alls | 50 | |||
| Är du bättre på att skriva reflektioner nu än när du började på D-programmet? |
||||
| ja, i hög grad | 24 | |||
| ja, i viss grad | 46 | |||
| nej, inte alls | 17 | |||
| Har den skriftliga återkoppling du fått från mentorn på dina reflektionsdokument varit givande? |
||||
| ja, i hög grad | 9 | |||
| ja, i viss grad | 60 | |||
| nej, inte alls | 17 | |||
| har inte fått någon återkoppling | 15 | |||
| Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? |
||||
| ja, i hög grad | 7 | |||
| ja, i viss grad | 61 | |||
| nej, inte alls | 27 | |||
| Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen? |
||||
| ja, det ingår (läser språkinriktning) | 9 | |||
| ja, mycket troligt | 12 | |||
| ja, ganska troligt | 12 | |||
| det är en möjlighet att överväga | 31 | |||
| nej | 35 | |||
| Har du någon gång funderat på att hoppa av D-programmet? |
||||
| ja, allvarligt | 13 | |||
| ja, men inte allvarligt | 29 | |||
| nej | 57 | |||
| Om ja, försök komma ihåg vad som bidrog till att du inte hoppade av (flera alternativ kan ges): |
||||
| studievägledningen | 12 | |||
| studiekamrater | 63 | |||
| föräldrar och släktingar | 22 | |||
| lärdomar från prosam | 2 | |||
| Har du förtroende för att Prosam ska ge dig tillräckligt med stöd för att du ska kunna göra ett informerat val 15 maj? |
||||
| ja, i hög grad | 15 | |||
| ja, i viss grad | 40 | |||
| nej, inte alls | 19 | |||
| Tycker du att du känner till prosamkursens mål och syfte? |
||||
| ja | 67 | |||
| tveksam | 28 | |||
| nej | 5 | |||
| Har Viggos inledande föreläsning i början av läsåret varit givande? |
||||
| ja, i hög grad | 17 | |||
| ja, i viss grad | 21 | |||
| nej, inte alls | 10 | |||
| Har Prosam som helhet varit givande? | ||||
| ja, i hög grad | 18 | |||
| ja, i viss grad | 60 | |||
| nej, inte alls | 14 | |||
| Upplever du att du har koll på vilka kurser som finns inom de första tre åren inom ditt program? |
||||
| ja, i stort sett alla | 75 | |||
| ja, i viss grad | 18 | |||
| nej, bara dom jag läst | 6 | |||
| Upplever du att lärarna visar vilken roll deras kurser har inom programmet? |
||||
| ja, i hög grad | 12 | |||
| ja, i viss grad | 74 | |||
| nej, inte alls | 14 | |||
| Upplever du att kurserna inom programmet hänger ihop? |
||||
| ja, i hög grad | 39 | |||
| ja, i viss grad | 58 | |||
| nej, inte alls | 3 |