Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Kursanalys" mellan 2016-07-13 00:31 av Viggo Kann och 2016-07-13 00:36 av Viggo Kann.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Kursanalys

Kursanalys: Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam12 Här kommer kursanalysen att finnas efter kursens slut.

En kursenkät genomfördes för alla kursdeltagare vid reflektionsseminariet i period 4 våren 2013. En sammanställning av resultaten finns här.

Kursanalysen för prosam10 (juni 2013) finns här.

Här är en artikel om prosamkursen, presenterad 1 december 2011 vid tredje utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar.

Sammanställning av kursenkäten i april 2014 Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna hade tre svarsalternativ:1 = ja, i hög grad2 = ja, i viss grad3 = nej, inte allsDet fanns också ett alternativ vet inte, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet vet inte inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.¶ åk 1 åk 2 åk 3 totalt Har reflektionsseminarierna varit givande? ja, i hög grad 15% 18% ja, i viss grad 71% 73% nej, inte alls 9% 7% Har du fått inspiration av att (tidigare seminarier)ha läst de äldre studenternas reflektioner när du själv ska skriva dina egna reflektioner? ja, i hög grad 3% 5% ja, i viss grad 38% 43% nej, inte alls 50% 42% Är du bättre på att skriva reflektioner nu än när du började på D-programmet? ja, i hög grad 24% 18% ja, i viss grad 46% 51% nej, inte alls 17% 18% Har den skriftliga återkoppling du fått från mentorn på dina reflektionsdokument varit givande? ja, i hög grad 9% 16% ja, i viss grad 60% 61% nej, inte alls 17% 15% har inte fått någon återkoppling 15% 8% Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? ja, i hög grad 7% 11% ja, i viss grad 61% 63% nej, inte alls 27% 21% Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen? ja, det ingår (läser språkinriktning) 9% 6% ja, mycket troligt 12% 18% ja, ganska troligt 12% 16% det är en möjlighet att överväga 31% 33% nej 35% 23% Har du någon gång funderat på att hoppa av D-programmet? ja, allvarligt 13% 10% ja, men inte allvarligt 29% 26% nej 57% 61% Om ja, försök komma ihåg vad som bidrog till att du inte hoppade av (flera alternativ kan ges): studievägledningen 12% 12% studiekamrater 63% 55% föräldrar och släktingar 22% 28% lärdomar från prosam 2% 4% Har du förtroende för att Prosam ska ge dig tillräckligt med stöd för att du ska kunna göra ett informerat val 15 maj? ja, i hög grad 15% 12% ja, i viss grad 40% 42% nej, inte alls 19% 18% Tycker du att du känner till prosamkursens mål och syfte? ja 67% tveksam 28% nej 5% Har Viggos inledande föreläsning i början av läsåret varit givande? ja, i hög grad 17% ja, i viss grad 21% nej, inte alls 10% Har Prosam som helhet varit givande? ja, i hög grad 18% 20% ja, i viss grad 60% 67% nej, inte alls 14% 9% Upplever du att du har koll på vilka kurser som finns inom de första tre åren inom ditt program? ja, i stort sett alla 75% 39% ja, i viss grad 18% 46% nej, bara dom jag läst 6% 16% Upplever du att lärarna visar vilken roll deras kurser har inom programmet? ja, i hög grad 12% 16% ja, i viss grad 74% 67% nej, inte alls 14% 16% Upplever du att kurserna inom programmet hänger ihop? ja, i hög grad 39% 32% ja, i viss grad 58% 63% nej, inte alls 3% 5% ¶