Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Övning i Visualiseringsstudion 13-16

Tid: Fredag 16 november 2012 kl 13:00 - 17:00 2012-11-16T13:00:00 2012-11-16T17:00:00

Kungliga Tekniska högskolan
HT 2012

Plats: V32

Aktivitet: Övning

Studentgrupper: THCIM2-MIT, THCIM2-VIS

Schemahandläggare skapade händelsen 16 april 2012
Lärare Björn Thuresson redigerade 14 november 2012

Övning i Visualialiseringsstudion

Lärare Björn Thuresson redigerade 14 november 2012

Övning i Visualialiseringsstudion

Lärare Björn Thuresson redigerade 14 november 2012

Övning i Visualiseringsstudion 13-16

Lärare kommenterade 14 november 2012

Vi kommer att dela upp eftermiddagen (ngt avkortad, 13-16) i tre avdelningar:

• 13 - 14 Statusuppdatering av projekten. Vi vill höra vad ni har gjort hittills och vad ni tänkt göra framöver.

• 14 - 15 Rikard Blomberg, CTO på Fatshark

• 15 - 16 Grupparbete om games tech (som också är underlaget till dagens lärdagboksinlägg)

Lärare kommenterade 17 november 2012

Statusuppdateringen

Vi hade en utmärkt trevlig och kompakt eftermiddag. Statusuppdateringen av projekten var föredömlig. Fyra olika men synnerligen välmotiverade projekt. Bra jobbat! Jag ser verkligen fram emot fortsättningen! Fundera gärna på om ni vill rikta in er mot SGA exempelvis. Alla dessa är (såvitt jag förstår) helt möjliga att utveckla till bidrag där.

Rikard Blomberg

Rikard gjorde en utmmärkt översikt över de flesta teknikområdena som är relevanta inom spelutveckling. Det var lite särskilt fokus på spelmotorer - inte så oväntat med tanke på Bitsquid - och multiplayer-ramverk. Jag skulle få presentationen och dä lägger jag upp den här.

Minigrupparbete

I direkt anslutning till Rikards prat drog vi i gång ett kort grupparbete. Här är beskrivningen:

--------------

Ni arbetar hos en utvecklare och är CTO (el motsv) med arbetsgrupp

• Ni har blivit kontaktade av en förläggare med en RFP (Request For Proposal) och ni ska göra teknikunderlaget

• Tre olika RFP (grupper och briefs längre ner):

  1. Killed by the Death of Honor

  2. Just Grand Auto Lands

  3. Alien Zombie Garden

• Ett dokument, 2-4 sidor

• Detta blir ert dagboksinlägg (alltså gemensamt för alla i samma grupp)

• Gruppen ska också presentera muntligt vid ett senare tillfälle.

1. Killed by the Death of Honor

Niklas A, Daniel E, Robin H, Toni H, Anna N, Olavus R, Aron S, Mårten S

Vi skulle vilja ha ett FPS-spel som COD eller BF3. Vi vill finnas på den marknaden. Fokus är på PS3 och XBOX 360, kanske också PC.

Kan ni ta fram ett underlag om vilken motor ni skulle föreslå och vilka tools som finns och vilka som skulle behöva utvecklas.

Vi skulle också vilja veta vilka middleware och bibliotek som skulle kunna vara aktuella.

Vi vill inte att ni utvecklar motor, tools eller middleware i onödan om det finns bra produkter att licensiera.

Vi behöver inte prata pengar nu, men var återhållsamma och motivera varför vi ska följa era förslag.

Tash Lankin, TL publishing

--------

2. Just Grand Auto Lands

Alex B, Jonas H, Sebastian H, Simon J, Jesper N, Sara S, Sofie S, Johan S

Vi skulle vilja ha ett sandbox-spel som GTA eller Just Cause (2!). Vi vill finnas på den marknaden. Fokus är på PS3 och XBOX 360, men gärna också PC.

Kan ni ta fram ett underlag om vilken motor ni skulle föreslå och vilka tools som finns och vilka som skulle behöva utvecklas.

Vi skulle också vilja veta vilka middleware och bibliotek som skulle kunna vara aktuella.

Vi vill inte att ni utvecklar motor, tools eller middleware i onödan om det finns bra produkter att licensiera.

Vi behöver inte prata pengar nu, men var återhållsamma och motivera varför vi ska följa era förslag.

Lush Tonkin, LT publishing

 ---------

3. Alien Zombie Garden

David B, Björn H, Joakim H, Adam Le C, Daniel N, Dennis S, André S, Elvira

Vi skulle vilja ha ett crossplatform-spel som Plants vs. Zombies. Vi vill finnas på den marknaden. Ambitionen är att kunna göra en gemensam releaseplan (inte alla samtidigt) för iOS, Android, Playstation (Vita & PS3), PC/MAC och XBOX 360 & Surface - men fokus är på mobila enheter.

Kan ni ta fram ett underlag om vilken motor ni skulle föreslå och vilka tools som finns och vilka som skulle behöva utvecklas.

Vi skulle också vilja veta vilka middleware och bibliotek som skulle kunna vara aktuella.

Vi vill inte att ni utvecklar motor, tools eller middleware i onödan om det finns bra produkter att licensiera.

Vi behöver inte prata pengar nu, men var återhållsamma och motivera varför vi ska följa era förslag.

Hotch Sankel, HS publishing

 

 

Hela världen får läsa.

Senast ändrad 2012-11-14 13:18

Taggar: Saknas än så länge.