Föreläsning 2011-09-22 10:00
Tid: Torsdag 22 september 2011 kl 10:00 - 12:00
Plats: V3
Aktivitet: Föreläsning
Studentgrupper: THCIM2-ID, THCIM2-MIT, THCIM2-VIS
Genomgång av "metod" 3, designworkshop.
Designworkshop är ju inte en metod på samma sätt som intervjuer, enkäter, fokusgrupper etc, utan snarare en situation där man kan lägga upp en sekvens av metodmoment av olika slag, beroende på målgrupp och designmål. En ganska tongivande grupp av metoder som under den senaste tioårsperioden ökat inbegriper att använda video på olika sätt. Här finns en av de seminala texterna av bl a Wendy Mackay. Den kan ni gärna läsa. En annan synnerligen väl(över?)använd grupp av datainsamlingsmetoder är cultural probes (och alla avläggare av probe-typ) som introducerades av Bill Gaver m fl. Resultatet av den metoden har mången gång legat till grund för designworkshops. Främst för att främja nytänkande och det oväntade - till skillnad från fokusgrupper och personas som många gånger beskyllts för att ha motsatt effekt, design för dagens (eller gårdagens) användningssituationer. Och felanvänd eller felvald kan ju vilken metod som helst ge knepiga eller missvisande resultat. Hur väljer man rätt? Ja, här har ni några exempel på diskussioner som förts, resten tar vi under föreläsningen.
Här är dagens slides.