Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Elisabeth Lundvall 2016-03-16 10:06

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Studera utomlands - åk2 period 4

 

Bildaaktivitet: II1304 CINTEX (där X är din årskurs)

Gruppindelning: Reflektionsgrupp P2&P4 x

Reflektionsuppgift:

1. Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Alla läser.

2. Vilka arbetsgivare tror du uppskattar utlandsstudier mest? Vilka arbetsgivare tror du inte uppskattar utlandsstudier? Kontakta ett företag i Kista. Prata med någon som arbetar med rekrytering, t.ex HR-ansvarig, för att ta reda på hur de ser på utlandserfarenhet och vad är det de tittar på. På vilket sätt kan utlandserfarenheter bidra till verksamheten?   

3. Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta någon av KTH-alumner som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.

4. När ansöker man om utlandsstudier? Var och till vilka universitet kan man åka till?  Hur ansöker man och hur finansierar man sitt utbyte?

5. Förberedelser. Vad ska man tänka på? Försäkringsskydd? Pass/visum? Boende? Packning? Räcker pengarna? Vad gör man om det händer något oväntat? Vem/vilka kontaktar man?

6. Kulturchock och "reversed culture chock"...vad är det och hur visar det sig? Ta gärna kontakt med studenter som varit på utbytesstudier för att höra hur de upplevt att möta ny kultur och hur det var att komma hem igen.

Förberedelser:

Litteratur och annat material:

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?

ESNSurvey 2010

Erochambers: Position_PaperErasmus_for_All.pdf

European Commission: Erasmus+ , erasmusplusprogrammeguide_en.pdf