Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Kurs-PM för marskursomgången 2013" mellan 2013-03-11 13:50 av Viggo Kann och 2013-03-11 13:51 av Viggo Kann.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Kurs-PM för LH216V mars 2013

LH 216V Utveckla lärandet med betygskriterier Detta är en högskolepedagogisk kurs på 1,5 hp för KTH-lärare. Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska lära sig att utforma målrelaterade betygskriterier och anpassa examinationen till dessa

Lärandemål för kursen Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna


* redogöra för hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop,
* formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs,
* föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier,
* kritiskt granska egna och andras uppställda betygskriterier,
* redogöra för olika sätt att väga samman betyg till ett slutbetyg och vilka effekter dessa kan få.
Lärare
* Viggo Kann, CSC/ECE, kursledare och examinator
* Anna-Karin Högfeldt, ECE, lärare
* Emma Lundkvist, Uppsala universitet, gästföreläsare
* Anna Persson, CL-student, handledare
* Daniel Hammarberg, CL-student, handledare
* Ulrika Nilsson, CL-student, handledare

Schema
* onsdag 13 mars 2013 kl 9-12, Salongensyftet med betygskriterier, lärandemål, examination, betygskriteriers utformning och anpassning till examination, KTHs regler, sammanvägning av betyg
* tisdag 19 mars 2013 kl 9-12, Salongenstudentperspektiv på betygskriterier, utvärdering av betygskriterier, betygskriterier i din egen kurs, testning och granskning av betygskriterier
Examination
* Närvaro vid båda undervisningstillfällena.
* Inlämningsuppgift 1 efter första tillfället.
* Inlämningsuppgift 2 efter andra tillfället.
Kurslitteratur
* Chris Rust, Purposes and principles of assessment, Oxford Brookes University, 2002.http://www.brookes.ac.uk/services/ocsd/2_learntch/briefing_papers/p_p_assessment.pdf
* Stefan Ekecrantz, Målrelaterade betyg - Att arbeta med betygskriterier och bedömning i sju grader,UPC-rapport 2007:1, Stockholms universitet, 2007.http://www.brookes.ac.uk/services/ocsld/resources/briefing_papers/p_p_assessment.pdf
Kursutvärdering I slutet på varje undervisningstillfälle görs en tvåminuters miniutvärdering. Tillsammans med inlämningsuppgift 2 görs en skriftlig utvärdering av hela kursen.