Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kursanalys

Kursanalys för LH222V Reflekterande undervisning ur ett ämnesperspektiv, datalogikursomgången 2015

Detta är kursanalysen för en av två kursomgångar som startade parallellt våren 2015. Kursen var då helt ny. Denna kursomgång leddes av PU  Viggo Kann och hade sex datalogilärare som deltagare, fem från TCS och en från TMH. Kursen bestod av fem träffar spridda över läsåret med  förberedelseuppgifter inför varje träff och med olika teman för varje träff. Varje gång reflekterade kursdeltagarna över sina egna kurser i relation till det aktuella temat. Se vidare kurs-PM.

Arbetsinsats

Arbetsinsatsen planerades vara 8 timmar per träff (cirka 5 timmar förberedelse, 2 timmar träff och 1 timme efterarbete och reflektion). Utslaget på ett år blir detta mindre än en timme per vecka, så det går inte att se från enkäten hur väl den planerade insatsen stämde med utfallet.

Resulatat

Hittills (mars 2016) är fyra av sex deltagare helt klara med kursen. En deltagare ska göra en komplettering och en deltagare hoppade av mitt i kursen på grund av krockande engagemang. Alla fem aktiva kursdeltagare har svarat på kursenkäten.

Analys av lärmiljön 

Fem svar är så lite att det blir stora skillnader mellan olika grupper, vilken gruppindelning man än har. Dom gruppvisa resultatdiagrammen visar därför ganska olika profiler.

Svaren ligger mycket högt (mellan 6 och 7) för dom flesta frågor i enkäten. Lite lägre svar (4-5) gavs på dom två frågorna om möjligheterna att välja egna områden att arbeta med i kursen (fråga 2 och 20). En deltagare hade inte reflekterat över vad hen lärt sig i kursen, vilket gav ett lite lägre medel för fråga 18.

Bara två öppna svar:

  • "Väldigt givande att kunna diskutera pedagogiska frågor med intresserade kollegor. Bra att vi bottnade alla teorier i våra  egna kurser; det gjorde teorierna konkreta och har lett till en kvalitetshöjning av min egen kurs."
  • "Tänk igenom hur artiklarna relaterar till din egen kurs och din egen undervisning. Lägg lite tid på att reflektera och skriva ned dina reflektioner;  det betalar sig senare i form av kvalitetshöjning av dina egna kurser."

Kursutveckling

Inga förslag i enkäten på förbättringar. Det jag kan konstatera är att lärare ibland är extremt upptagna och trots god vilja inte hinner lämna in skrivuppgifter inom utsatt tid. Det gäller därför att vara flexibel med inlämningskrav.

Övrigt

Kursen har känts mycket givande för både kursledaren och kursdeltagarna. Det finns intresse för att fortsätta träffas på samma sätt.