Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sekretess och publicering av rapporter

Frågan om examensarbetet i sin helhet eller delar av det kan sekretessbeläggas har inkommit till kansliet. Det gäller främst när studenter väljer att skriva sitt exjobb hos ett företag, som i sin tur ev. kräver att studenten skall skriva på ett sekretessavtal. Detta avtal styr sedan innehållet i arbetet och vad studenten får publicera. Följande förtydligande har granskats av KTHs jurist och gäller:

1.  Ett examensarbete inom KTH är alltid en offentlig handling.

2.  Detta innebär att den handling som skall bedömas och betygssättas inte (vare sig i sin helhet eller till viss del) kan sekretessbeläggas. Det åligger examinator att föra en dialog med studenten kring detta och tillsammans med studenten säkerställa att de handlingar som ingår i bedömningsunderlaget uppnår den kvalitet som krävs för att en rättssäker bedömning ska kunna utföras och ett betyg sättas.

 3.   KTH har ingen skyldighet att delta i diskussioner kring ett ev. sekretessavtals utformning. Studenten får naturligtvis på eget bevåg skriva på ett sådant och ev. ha två versioner av exjobbet, en som lämnas till examinator för bedömning och betygssättning (offentlig version) enligt ovanstående och en som är till för företagets räkning. Den andra versionen är då något som hanteras mellan studenten och företaget. 

 4.   Examensarbetet skall enligt beslut registreras i KTHs publikationsdatabas DiVA med ett minimum av titel, författare och abstrakt (detta sker oavsett om studenten har godkänt publicering av examensarbetet i DiVA eller inte). Fulltexthandlingen skall också lagras i DiVA men inte publiceras. Om studenten har godkänt publicering av hela examensarbetet på DiVA så läggs detta upp och publiceras i sin helhet. Om det är två studenter som har skrivit examensarbetet så skall båda godkänna publicering för att en fulltextpublicering skall ske. Även om studenten inte har godkänt fulltextpublicering i DiVA så är exjobbet en offentlig handling och skall lämnas ut vid förfrågan från allmänheten.

Lärare Martin Viklund skapade sidan 19 januari 2018

Lärare Martin Viklund ändrade rättigheterna 1 april 2022

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.