Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Modell för prosam

En programsammanhållande kurs är en kurs som utbildar professionella studenter, som till exempel förstår hur programmets kurser hänger ihop, varför programmets utformning gör att examinerade uppfyller utbildningsmålen och hur man ska plugga framgångsrikt.

Studenterna får träna på att reflektera över sina studier och yrkesrollen. Kursen kan ha många goda effekter även på lärarnas insikt om programmet och studenternas uppfattning om det och på programmets kvalitetsutveckling, se motivering till prosam.

Björn Hedin införde för några år sedan en sådan kurs på civilingenjörsprogrammet i medieteknik. 2010 startade Viggo Kann en motsvarande kurs på civilingenjörsprogrammet i datateknik och visade att konceptet fungerar i stor skala, med uppåt 450 kursdeltagare från tre årskurser.

Marie Magnell och Viggo Kann har i ett projekt på ECE-skolan skapat en modell för hur programsammanhållande kurser kan ges. Denna webbplats beskriver modellen ur olika aspekter

Seminarieteman i prosam

1. studieteknik