7. Prokrastinering

Prokrastinering, reflektionsseminarium period 3 2015/2016

Det är lite mer att läsa och skriva än vanligt denna gång, så se till att börja i tid. Att inte skjuta upp arbete är för övrigt seminariets tema. Bland annat ingår en webbenkät.

Prokrastinering

Från Nationalencyclopedin: Prokrastinera - uppskjuta till morgondagen, en annan dag eller en senare tidpunkt; fördröja.
One of the greatest labor-saving inventions of today is tomorrow - Vincent T. Foss 
I'm going to stop putting things off, starting tomorrow! - Sam Levenson 
Nothing is so fatiguing as the eternal hanging on of an uncompleted task - William James

Prokrastinering är glappet mellan intention och handling. Enligt vetenskapliga studier prokrastinerar 80-95% av alla studenter och prokrastinering är speciellt vanligt just vad beträffar universitetsstudier. Det finns studier som menar att studenter kan lägga en avsevärd del - uppåt en tredjedel av dagen - på att göra "annat" (sova, se på TV, slösurfa och annat som går ut på att undvika att göra det man egentligen "borde" göra).

Prokrastinering är även en riskfaktor då (för) sent påbörjade uppgifter gör att alternativen - plagiering och fusk av olika slag - framstår som mer attraktiva. Även om du själv inte prokrastinerar så är chansen överhängande att du under din studietid kommer att arbeta i grupper eller delta i projekt där andra deltagare prokrastinerar.

Prokrastinering är även ett problem i arbetslivet och vanan att prokrastinera påverkar både individens prestation och välbefinnande negativt. Bortsett från dina personliga vanor är chansen stor att du i ditt yrkesliv kommer att utforma system för människor som tenderar att prokrastinera.

Vi lärare har ofta hört studenter säga "nästa period ska jag börja läsa tidigare". Seminariets tema handlar därför om (nästan) allas vår vana att fördröja och uppskjuta saker till morgondagen - fastän vi vet att vi borde göra dem idag!

I detta prosamseminarium kommer vi att läsa om prokrastinering, reflektera över (och skriva om) våra egna prokrastineringsvanor, samt även ta del av råd och tips för att övervinna eller åtminstone minska och kontrollera våra prokrastineringstendenser.

Inläsnings- och förberedelsedel

  • 1-3 nedan handlar om att förstå begreppet prokrastinering och fundera över sina egna vanor.

  • 4-6 handlar om att bearbeta sina egna prokrastineringsvanor och att förändra dem till det bättre.

  1. Se en kort film som introducerar konceptet prokrastinering: Procrastination: Tales of mere existence (1:20 minuter).

  2. Gör prokrastineringsenkäten som består av ett prokrastineringstest och en utvärdering av prokrastineringsvanor. I instruktionerna till nästa prosamseminarium i april kommer vi att återkomma till och informera om resultaten från dessa enkäter.

  3. Läs utdraget från boken "Gör det nu! - förhalarens, uppskjutarens och den senfärdiges handbok" av Rita Emmett. 

  4. Se Matt Cutts TED talk (3,5 minuter) om att lägga sig till med nya vanor.

  5. Läs åtminstone hälften av tipsen i Dustin Wax lista med 50 "life hacks".

  6. Läs Björn Hedins lista med konkreta antiprokrastineringstips.

    Frivillig fördjupning

    Läs om du vill Nicholas Carrs artikel "Is Google making us stupid?". Carrs uppmärksammade och omdiskuterade text handlar om "vad Internet gör med våra hjärnor".

    Skriftlig reflektion

    Skriv en reflekterande text på 500-700 ord (årskurs 1) eller 600-950 ord (årskurs 2-3) som besvarar nedanstående frågor. Vissa frågor besvaras bara av årskurs 1 och vissa bara av årskurs 2-3.

    • För årskurs 1: (Hur) prokrastinerar du? När? I vilka sammanhang?

    • För årskurs 2 + 3: (Hur) prokrastinerar du? När? I vilka sammanhang? Varför?

    • För alla årskurser: Har ditt prokrastinerande och dina strategier för att bemästra det förändrats över tiden (t.ex. mellan gymnasiet och högskolan, eller från första året på högskolan till senare år, eller genom att din användning av datorer/mobiler och medier förändrats över tiden)? Hur?

    • För årskurs 2 + 3: Reflektera kring hur din och andras prokrastinering påverkar dig själv och/eller dina studiekamrater, till exempel när du studerar i grupp eller i samband med grupp- eller projektarbeten.

    • För årskurs 1: Kan du ge exempel på kurser där strukturen gjort att du prokrastinerat mer och andra kurser där strukturen gjort att du prokrastinerat mindre eller inte alls? Finns det kopplingar mellan kursens struktur och prokrastinering? Vilka?

    • För årskurs 2 + 3: Kan du ge exempel på kurser där strukturen gjort att du prokrastinerat mer och andra kurser där strukturen gjort att du prokrastinerat mindre eller inte alls? Finns det kopplingar mellan kursens struktur och prokrastinering? Vilka? Vilka råd skulle du vilja ge till lärare för hur de ska lägga upp sina kurser för att undvika prokrastinering?

    • För alla årskurser: Vad har du INTE gjort under period 2 - vad i studierna har du fördröjt eller skjutit upp som du "borde" ha tagit tag i?

    • För årskurs 1: Fundera över och skriv kort om vilket eller vilka av Dustin Wax och Björn Hedins tips som är vettigast och mest användbara för dig.

    • För alla årskurser: Utifrån listan med 50 tips och dina egna (studie-)relaterade vanor och beteenden ska du efter seminariet och under 60 dagar framåt antingen lägga dig till med en ny studierelaterad vana eller ta bort en gammal (o-)vana som du inte är nöjd med. Analysera, diskutera och förklara ditt resonemang och ditt val och skriv något om hur du planerar att gå tillväga för att lyckas hålla ditt löfte under period tre (de kommande 60 dagarna)!

      • Det är lätt att glömma bort sitt löfte efter en vecka eller två. Du kommer därför att få en påminnelse per mail i början av varje vecka under hela period 3! Om du vill kan du använda appen/webbplatsen Coach.me (se antiprokrastineringstipsen). Använd då aktiviteten "Prosam" för uppföljning!

      • På nästa prosamseminarium kommer vi att följa upp denna uppgift. Notera dock att det inte handlar om att värdera eller bedöma huruvida det har gått bra eller dåligt att leva upp till ditt löfte. Syftet med uppgiften är inte att betygsätta dina vanor utan att få dig att stanna upp och själv reflektera över dem!

    Tänk på att för årskurs 2 och 3 måste reflektionen i vissa delar nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs därför igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.

    Lämna in den skriftliga reflektionen

    Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

    Senast den 1 februari 2016 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

    /info/prosam15/seminarier-1516/period-3/grupp-x

    där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

    Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium

    Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 5 eller 11 februari 2016. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

    tid 1535 4523 1625 523 CVAP F0 TMH
    5 feb kl 8.15 3 24 12 27
    feb kl 9.30 1 30 10 25 39
    feb kl 11.00 36 28 22 6 37
    feb kl 13.00 34 23 21 4 18
    feb kl 14.30 9 15 19 16
    feb kl 16.00 7 13 20
    11 feb kl 13.00 2 35 33 5 38
    11 feb kl 14.30 11 29 31 26 17
    11 feb kl 16.00 8 14 32

    Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.

    Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

    Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

    Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

    Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

    Lärare Viggo Kann skapade sidan 21 januari 2016

    Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 21 januari 2016

    kommenterade 21 januari 2016

    Hej! Vi som går i 2:an men som kommer från OPEN, antas vi följa anvisningar för årskurs 1 eller 2-3, eller båda?

    Lärare kommenterade 21 januari 2016

    Christopher, ni som började prosam i årskurs 2 i år (dvs tillhör prosam14s) ska göra uppgifterna för årskurs 2-3.

    kommenterade 21 januari 2016

    mapped period-3 verkar inte finnas än

    Lärare kommenterade 21 januari 2016

    Nu är inlämningskatalogen skapad!

    kommenterade 24 januari 2016

    Jag tycker att det är tråkigt att den övre ordgränsen är så låg, i synnerhet när seminariet denna gång behandlar ett ämne som berör så många. Jag tänker mig att det är naturligt att folk som kan relatera till ett sådant problem antingen reflekterar eller har reflekterat om ämnet redan till en stor del under sin livstid och det blir därmed naturligt att tänka sig att folk generellt sätt borde ha mer att skriva om ämnet denna gång än jämfört med tidigare seminarier. Dessutom med tanke på att det är så många frågor, 5 totalt, så har vi i årskurs 2-3 bara maximalt 160 ord att skriva per fråga, vilket jag tycker är ganska lite.

    Min fråga blir då, skulle det vara möjligt att utöka den övre ordgränsen?

    Lärare kommenterade 25 januari 2016

    Harry argumenterar övertygande för att övre gränsen för antalet ord i reflektionsdokumentet ska ökas denna gång. Anledningarna till att det finns en övre gräns är att 

    • texter blir ofta mer läsvärda om dom är korta och kärnfulla,
    • det är en viktig färdighet att kunna skriva bra med längdbegränsning,
    • långa texter gör att det tar längre tid för mentorn och övriga i gruppen att läsa alla gruppens reflektioner.

    När jag väger samman argumenten så tycker jag att det är rimligt att höja övre gränsen med 100 ord (till 700 ord) för årskurs 1 och 150 ord (till 950 ord) för årskurs 2-3 denna gång. Undre gränsen är oförändrad. 

    Feedback Nyheter