Om vikten av språklig förmåga

Både för dig som student och som ingenjör är det viktigt att ha god förmåga att kommunicera med andra. Det viktigaste i den språkliga förmågan är inte i första hand att kunna alla grammatiska regler. Det kan man lära sig efter hand.  Det centrala är förmågan att kunna följa och uttrycka logiska resonemang.

Som ingenjör kommer du att möta många personer och funktioner som du måste kunna kommunicera med. Det kan handla om press, samhällsfunktioner, medarbetare/kollegor, chefer, kunder, kravställare eller de som ska använda de produkter och tjänster du är med och utvecklar. Teknik utvecklas sällan för sin egen skull utan för att kunna användas.

Kommunikationen är både dubbelriktad, muntlig och skriftlig. För ingenjören är det viktigt att kunna kommunicera med och förstå alla de som kravställer och använder tekniken. Om man inte förstår vad användaren eller kunden vill ha blir slutresultatet sällan bra. På samma sätt måste du också kunna förmedla och uttrycka logiska resonemang så att mottagaren förstår vad man menar.

Språklig förmåga är också viktigt för dig som student. Du måste kunna läsa och sätta dig in i stora mängder information på relativt kort tid. Du måste också kunna förmedla vad du kan eller har förstått i olika examinationsmoment som tentor, rapporter eller muntliga redovisningar. Och som någon vis person uttryckte det:

Kan man inte uttrycka vad man menar tvingas man mena vad man kan uttrycka

Administratör Robert Rönngren skapade sidan 6 september 2013

Administratör Robert Rönngren ändrade rättigheterna 13 september 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av administratörer.