Nyhetsflöde
Logga in till din gruppwebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Nedan är de senaste inläggen, kommentarerna, redigeringarna osv. De med senaste aktivitet kommer först.
Ja, kommer det in en kommentar får ärendet status "open".
(200 ms är en rimlig svarstid, nu har det gått tjugo minuter utan att jag har fått upp startsidan)
Works for me
22 - 23 minuter tog det att få upp förstasidan.
Jag har en egen sökning på min förstasida, som listar saker som har några specifika epostadresser som requestor (jag och kopps.developers, typ). Kanske den som går trögt?
Saknas det index i databasen kanske?
Jo, saknade index är väl den troligaste förklaringen. Även att visa ett enskilt ärende tar orimligt lång tid (flera sekunder), det kan bero på att den listar andra ärenden med samma requestor i en liten infobox.
Är det fortfarande en SQL-databas i botten för RT, eller är det något i stil med mongo eller couch? Eller både och?
Hur hittar man sina köer i mobilversion? Jag lyckas inte komma till den vanliga versionen i min mobil men hittar inte heller köerna.
Missade Saras fråga, därav sent svar:
Jo, vi har oxå titta på mobilappen för RT, men den är "kass" då den inte har stöd för att visa köer utan bara egna RT-ärende.
Vi får vänta på en bättre version, tyvärr.
/zlatko
Finns det i så fall något sätt att komma till den vanliga versionen på mobil? Någon magisk adress som inte skickar en till mobilvarianten.
.. inte vad jag vet, men har skickat frågan till Eskil på systemgruppen som håller på att ta över ansvaret för RT-driften, väntar på svar.
Jag försökte testa lite själv men kommer inte in i RT via min mobil alls, vete fasiken varför, :-)
Försökte både med mitt vanliga (kth.se) och mitt RT-admin konto, men kommer inte in ändå, fattar inte varför. Vet inte om det är Safari i moblen eller Cas inloggningen som är knäpp. Bad Eskil om hjälp.
Det är inte CAS.
Fredrik, om det är inte CAS, vad skulle det kunna vara?
Vet inte hur jag kan felsöka, kan man se i loggarna på logginservern vad som händer när jag försöker logga in?
... testade precis från mobilen, det som händer alltså är att jag får tillbaka inloggningssidan istället för att hamna in i RT.
Vilken URL är det du försöker nå? Själv får jag upp en mobilanpassad RT när jag loggar in.
Eller för att förtydliga: när jag loggar in och får den mobilanpassade RT finns det en länk "Not using a mobile browser?" Det enda jag på rak arm kan se att den gör är att logga ut mig varpå jag blir skickad till CAS som loggar in mig igen och så hamnar jag på samma sida.
Jag gissar att det finns någon inloggningssida i en icke anpassad RT där man får göra något val som vi inte får se.
Det är precis så det blir för mig också. Opraktiskt när man har som uppgift att bevaka en RT-kö och inte alltid är på plats vid dator.
Det har dock inte med login-servern att göra utan är ett problem i RT, det måste gå att välja det på något bättre sätt som fungerar tillsammans med single-sign-on.
jo, jag antar att detär ngt inne i RT som man ska ändra på, bad Eskil att titta på det. Just nu förbered han uppgradering till Rt version 4.xx, så jag antar att han inte kommer att lägga ner tid på att piffa til den gamla versionen.
Hursomhelst, ni kommer iallafall in, det gör inte jag alls?:
* jag skriver ticket.sys.kth.se i url-en,
* kommer då till inloggningssidan på log-in servern (strax innan så ser jag högst upp till vänster att det står RT.. sedan blir jag skickad till inloggningen)
* knappar in mina inloggningsuppgiftyer (Ja, jag skriver rätt, har testat många ggr)
* sedan kommer jag tillbaka till inloggningssidan igen, utan ngt felmeddelande...
* bad Monica testa nu (hon har oxå iPhone/Safari), hon kom in i RT(på den mobila versionen).
Du blir alltså utslängd ifrån RT pga något som är relaterat till ditt konto i det systemet.
Ja, det verkar så, men varför funkar det från min dator, likaså från hemmadatorn och andra datorer jag har testat på? Jättekonstigt.....
Men vänta, nu så,
jag kom jag in, det som behövdes är att tillåta cookies, jäkla Safari.
Den inställningen har ändrats ngn gång tidigare då jag nollställde mobilen (hade problem med att den slukade batteri) . Det förklarar attt jag kunnat logga in via mobilen tidigare, men inte nu.
Tilbax till Saras fråga:
jag ser inte mina köer i mobilen heller, MEN det finns faktiskt en workaround kring det, man kan nämligen se sina sparade sökningar i mobilen.
I Saras fall kan man göra enklast på följande sätt:
* i RT via datorn, klicka på kön UF Infomaster
* klicka på "Edit Search" i menyraden högre upp
* ändra inte ngt i sökningen utan skriv ett namn på den sökningen till höger i fältet för Description (under "Saved Searches") , klicka på Save.
Logga n i RT via mobilen, du borde se den nya sökningen du gjorde precis, klicka på den och då är du i UF Infomaster kön.
Åh tusan, "Mina tickets" i mobilgränssnittet var alltså min sparade sökning som jag gjort tidigare, det hade jag inte fattat.
Aha, tack! Det ska testas.
OK, hoppas det funkar ngrlunda, annars får vi vänta tills Eskil har uppgraderat RT till version 4.
... och en uppmaning: denna diskussionstråd borde egentligen hamnat under
Länkar-->Mobilversion, så ska vi fortsätta diskutera om detta så ska vi göra det där istället.
(jag håller på och lär mig KTH-Social, så jag upptäcket det först imorse)
Tja, det är som i verkliga livet, diskussioner uppstår i korridoren, du kommer aldrig ha samma kontroll över strukturen i ett socialt inriktat medium, det är därför man har sök och taggning med mera för att kunna få en struktur på andra sätt.
Jag kör firefox och använder inbyggda stavningskontrollen. Vilken version kör du?
3.6 och 4.0 (mest 4.0 för närvarande). Dess stavningskontroll fungerar alltså även i RT, men det går inte att välja språk, så när den råkar vara inställd på engelska och jag skriver på svenska (eller tvärtom) blir det jobbigt.
Bytte precis språk i RT på min Firefox 3.6.15 (RHEL) och 4.0 (Mac OS X 10.6.7) och det fungerade utan problem där.
RT är bara till för olika funktioner, helpdeskar och liknande och det finns inga planer på att utvidga det till det du efterfrågar. Systemet skulle bli svåröverskådligt med så många köer. För todo-funktionalitet rekommederar jag att du tittar på den todo-funktionalitet som finns i Exchange och som går att koppla till e-post, även om man inte har samma möjlighet att kommentera på befintliga mail.
Om det kommer ny epost till ett stallat ärende, blir det öppet direkt igen då (på samma sätt som för ett resolvat ärende) ?