Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

CLI och REST

REST

RT har ett REST-api som det finns möjlighet att göra egna verktyg mot.

CLI

Med RT kommer även ett CLI (command line interface) som heter rt. En modifierad version av den finns installerad för vissa administratör på de centrala linux-systemen. Kontakta reuteras@kth.se om du är intresserad av att testa kommandot. Kommandot rt använder REST-apiet för att hämta data ur RT.

Lösenord

För att kunna använda REST och därmed även kommandot rt måste man ha ett separat lösenord i RT. Skicka ett mail till itsc@kth.se och säg att du behöver ett lösenord till RT för att använda REST-api så fixar de det.

Exempel

Lite exempel på vad man kan göra med rt CLI. Väldigt smidigt om man behöver göra något med många ärenden efter spam-attacker och liknande. Ska försöka lägga in fler tips framöver.

Ta bort spam från en kö

Postmaster-kön får alla spam som skickas till den eftersom det är viktigt att man alltid kan nå postmaster. För att ta bort mail som har samma avsändare som kön har (postmaster@kth.se) kan man göra följande:

rt ls -i "Queue = '\''ITA Postmaster-IN'\'' AND Status = '\''new'\'' AND Requestor = postmaster@kth.se" |rt edit - set queue=spam

Gör ett alias av det så är det lätt att köra efter att man sett att det inte är något nytt spam som ska hanteras.

Konfiguration

När du har fått ett lösenord måste du skapa en .rtrc-fil. Ett exempel är

server https://ticket.sys.kth.se/rt3
user <username>
passwd <password>
queue 'ITA Postmaster-IN' or Queue='ITA IT-SC IN'
query Status!='resolved' and Status!='rejected' and Status!='stalled'

där <username> och <password> byts mot ditt användarnamn och lösenord.