Ändringar mellan två versioner
Här visas ändringar i "CLI och REST" mellan 2010-09-21 14:09 av Peter Reuterås och 2011-03-07 15:43 av Peter Reuterås.
Visa < föregående ändring.
CLI och REST
REST RT har ett REST-api som det finns möjlighet att göra egna verktyg mot.
CLI Med RT kommer även ett CLI (command line interface) som heter rt. En modifierad version av den finns installerad för vissa administratör på de centrala linux-systemen. Kontakta reuteras@kth.se om du är intresserad av att testa kommandot. Kommandot rt använder REST-apiet för att hämta data ur RT.
Lösenord För att kunna använda REST och därmed även kommandot rt måste man ha ett separat lösenord i RT. Skicka ett mail till itsc@kth.se och säg att du behöver ett lösenord till RT för att använda REST-api så fixar de det.
Exempel Lite exempel på vad man kan göra med rt CLI. Väldigt smidigt om man behöver göra något med många ärenden efter spam-attacker och liknande. Ska försöka lägga in fler tips framöver.
Ta bort spam från en kö Postmaster-kön får alla spam som skickas till den eftersom det är viktigt att man alltid kan nå postmaster. För att ta bort mail som har samma avsändare som kön har (postmaster@kth.se) kan man göra följande:
rt ls -i "Queue = '\''ITA Postmaster-IN'\'' AND Status = '\''new'\'' AND Requestor = postmaster@kth.se" |rt edit - set queue=spam Gör ett alias av det så är det lätt att köra efter att man sett att det inte är något nytt spam som ska hanteras.
Konfiguration När du har fått ett lösenord måste du skapa en .rtrc-fil. Ett exempel är¶
server https://ticket.sys.kth.se/rt3user <username>passwd <password>queue 'ITA Postmaster-IN' or Queue='ITA IT-SC IN'query Status!='resolved' and Status!='rejected' and Status!='stalled' där <username> och <password> byts mot ditt användarnamn och lösenord.¶