Mattias Wiggberg är årets lärare

Publicerad 2021-12-07

Mattias Wiggberg, INDEK, har utsetts till årets lärare av KTH:s studenter. Framgångsreceptet? Varje timme ska utmana, inspirera och leda mot kursmålen.

Ett genuint intresse för att se människor utvecklas och förstå hur vi lär oss saker kan vara en del av hemligheten när Mattias Wiggberg  får utmärkelsen Årets lärare från studenterna på KTH. Priset ska premiera nytänkande och inspirerande undervisningsmetoder och uppmuntra den pedagogiska utvecklingen på KTH. Och årets pristagare är märkbart rörd över utmärkelsen.

Mattias Wiggberg, INDEK

– Det är oerhört hedrande att få bekräftelse från den viktigaste gruppen – studenterna själva – för arbetet i utbildningsteamen jag leder. Flera av de pedagogiska uppläggen bygger på didaktisk forskning och jag följer ju hela tiden upp kurserna så jag vet att studenterna lär sig mycket. Men det finns så många duktiga kollegor här på KTH att jag ändå är tagen av att just min undervisning håller toppklass.

Mattias Wiggberg forskar och undervisar på Institutionen för Industriell ekonomi (INDEK) vid ITM. Han har provat på att arbeta inom snart hela utbildningsväsendet, varit verksam både i Sverige och utomlands, både nära studenter och på strategisk nivå. Forskningen fokuserar på vad som händer när datavetenskapens algoritmer förändrar samhället och företag. Vad som gör en bra lärare tycker han är en svår fråga, man kan vara bra på så många olika sätt, menar Mattias.

– Men min startpunkt är att alla vill lära sig och utvecklas, där lägger jag mitt fokus – på studentens växande. Och vi har ju förutsättningarna här på KTH med begåvade, drivna och resonerande studenter, så det är tacksamt att göra ett sådant upplägg. Jag gillar ju kurserna i de högre årskurserna där undervisningen och ämnet ofta har en mer resonerande form.

Mattias vill utmana studenterna att ta vara på bredden av sin kompetens och rusta dem för de utmaningar som de kommer att möta inom sina framtida arbetsområden.

– Kurserna jag gör är ganska krävande, och då är det extra viktigt att de ger rätt saker. En viktig del i att vara en god pedagog är att förstå hur materialet landar, att korta feedbacklooparna. Man måste förstå vad som händer, snabbt! Det är en förutsättning för att kunna utmana tillräckligt mycket och för att lärandet ska vara effektivt.

Egentligen ser sig Mattias Wiggberg mer som en curator än en lärare. En person som inför en kurs skapar rätt förutsättningar genom att få ihop relevant material, spännande läsning, passande undervisningsformer och rätt experter ur sitt internationella nätverk, personer som också kan engagera sig i kurserna. Ämnesexperter som finns både i och utanför akademin.

– Mitt jobb är att skapa en bra blandning, hög kvalitet och att få till den röda tråden. Vi måste presentera det vi vill att studenterna ska kunna. Varje timme ska utmana, inspirera och leda mot kursmålen.

Den digitala transformationens påverkan på samhället är stor och utvecklingen går fort. Då gäller det att vara uppdaterad och påläst. För Mattias är det ett konstant lärande – både för honom och studenterna.

– Det ger mig energi att arbeta på det här sätter och att det går att ta med forskningen in i kurserna. Och extra roligt att de pedagogiska metoderna fungerar och att studenterna gillar dem!

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se