OpenRatio står klart som det svenska bidraget till I2P® Global

Publicerad 2012-10-09

Terrence Brown och avdelningen för Affärsutveckling och Entreprenörskap vid institutionen Industriell ekonomi och organisation på KTH anordnade, fredagen den 5 oktober, innovationstävlingen Idea to Product (I2P ®) Sweden. Efter en spännande tävling står det nu klart att OpenRatio kommer att representera Sverige i den globala tävlingen den 15-17 november på KTH.

OpenRatio står klart som det svenska bidraget till I2P® Global

2011 var året som I2P® Global för första gången i tävlingens historia hölls utanför Austin Texas och efter ett mycket lyckat event i Stockholm var arrangörernas mål att utveckla tävlingen regionalt så att värdlandet kunde tävla med ett ledande bidrag 2012. Därför är vi mycket stolta över att Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) för första gången, den 5 oktober, genomförde i I2P® Sweden. Tävlingsdeltagare från Stockholm och Linköping, fördelande på 7 lag, var på plats i Stockholm för att tävla i grenarna ICT och Life Science. Efter en spännande tävling står det nu klart att OpenRatio kommer att representera Sverige i den globala tävlingen den 15-17 november på KTH.

• Vi är mycket glada att förra årets kompetenta domare återvände även i år för att döma tävlingen. Var och en av dem ansåg att lagen och deras idéer var mycket starkare i år. Efter en ovanligt lång överläggning valde panelen en stark idé och ett starkt team för att representera Sverige (och SSES skolor) i den globala tävlingen, menar en mycket nöjd Terrence Brown, chef för divisionen Affärsutveckling och Entreprenörskap, värd för eventet och den person som arbetat för att få hit tävlingen från USA.

OpenRatio är ett svenskt företag som möjliggör mobilpublicering och deras affärsidé är att frigöra och förena företags kommunikation, oavsett vilken enhet kunderna har. De erbjuder sina kunder att designa egna applikationer utan att det kostar en förmögenhet. Vem som helst kan genom OpenRatios CMS-teknik designa applikationer och mobila webbplatser.

Målet med tävlingen och anledningen till att avdelningen Affärsutveckling och Entreprenörskap vid Institutionen Industriell ekonomi och organisation (Indek) tillsammans med Stockholm Entrepreneurship School (SSES) håller i värdskapet är för att uppmuntra, utbilda och underlätta kommersialisering av innovation och universitetsforskning.  Det ger även Sverige, Stockholm, KTH och SSES en möjlighet att visa vilket framträdande centrum de är för innovation. Det som gör I2P® konceptet speciellt är tävlingens sätt att utveckla studenternas förmåga att kommersialisera innovationer. Tävlingen bidrar även till att underlätta internationella nätverk, främja kunskapsutbyte mellan ledande universitet i världen samt att minska gapet mellan universitetsforskning och näringsliv. I november kommer lag från hela världen till Stockholm för att tävla i I2P® Global och vi ser fram emot att arrangera den bästa tävlingen någonsin!

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Industriell ekonomi och organisation