MMK-studenter vinner tävling

Publicerad 2015-11-04

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Årligen delas 1,8 miljoner SEK ut till nytänkande affärsidéer och entreprenörer med syftet att bidra till en hållbar svensk tillväxt.

Tävlingen är uppdelad i 4 regioner (nord, syd, väst och öst) och vidare i 4 kategorier för varje region (Människa & Samhälle, Life Science & Teknik, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media). Efter hård konkurrens och en tuff juryrunda har Venture Cup s jury nu tagit fram de bästa affärsidéerna i varje region för hösten 2015. Samtliga vinnare har förutom äran belönats med 5 000 SEK.

I kategorin Life Science & Teknik region öst segrade MMK-studenterna Stefan Stanica, Mikaela Kenne, Natalie Somi och Malin Högstedt med sin idé Nitrofuse för företag inom energisektorn. Den går ut på att genom att injicera kvävgas i biobränslestackar kan man utnyttja en större mängd energi och reducera brandrisken, vilket bidrar till en besparing på flera miljoner kronor per år.

(Foto: Venture Cup)

Bidraget är en del i kursen MF2078 Innovation, produkt- och affärsutveckling i spåret Produktinnovation på Integrerad produktdesign. MMK gratulerar till vinsten!