Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Hur skyddar en cykelhjälm?

En av de vanligast allvarligare skadorna vid cykelolyckor är huvudskador. Hjälm är vanligaste skyddsutrustningen för cyklister idag. Frågan är hur mycket hjälmen skyddar och kan den göras ännu bättre?

Inom detta projekt studeras verkliga olyckor, som sedan rekonstrueras med Neuroniks datormodeller. Dessa olycksrekonstruktioner har sedan använts för att studera skillnaden mellan att bära eller inte bära hjälm.

Simuleringar med olika typer av hjälmar har också genomförts, som påvisar behovet av en ny hjälmstandard.

Skillnaden i töjning utan hjälm, med hjälm och hjälm med rotationsskydd. Rött indikerar hög töjning och blått indikerar låg töjning.

Projektet finanseriades delvis av Länsförsäkringarnas forskningsfond.

Publikationer

Fahlstedt, M, Depreitere, B., Halldin, P., Vander Sloten, J., Kleiven, S., Correlation between Injury Pattern and Finite Element Analysis in Biomechanical Reconstructions of Traumatic Brain Injuries, Journal of Biomechanics, Vol. 48, nr 7

Fahlstedt, M, Halldin, P, Kleiven, S, The Protective Effect of a Helmet in Three Bicycle Accidents - A Finite Element Study, Accident Analysis and Prevention, Vol 91

Fahlstedt, M, Halldin, P, Kleiven, P, Importance of the Bicycle Helmet Design and Material for the Outcome in Bicycle Accidents, (2014) Proceedings, International Cycling Safety Coference 2014, 18-19 November 2014, Göteborg, Sweden, pp 1-14

Halldin, P., Deck, C., Willinger, R., Proposal for an new test method of bicycle helmets, Proceedings, International Cycling Safety Conference 2015, 15-16 September, 2015, Hannover, Germany

Samarbete

KU Leuven Universitet, Belgien

Kontaktpersoner

Madelen Fahlstedt

Peter Halldin

Svein Kleiven