Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Innovationsdriven forskarutbildning

Från det tvärvetenskapliga samarbetet har våra forskare på avdelningen för Neuronik sedan 1996 skaffat sig en unik erfarenhet hur ett medicinskt problem kan lösas genom att ta fram en teknisk innovation för klinisk tillämpning.

Detta förfarande gör att forskarna tillsammans tagit fram ett nytt koncept för hur en innovationsdriven forskarutbildning för kliniska tillämpningar kan se ut. Parallellt med den akademiska forskningen utvecklas innovationen på det medicinska problemet i samarbete med olika kompetenser.

Målet är att vid den akademiska avhandlingens presentation kan även den tekniska innovationen och patentet presenteras för fortsatt entreprenörskap.

Innovation Driven Research Education

Forskarna vid avdelningen för Neuronik är först med den här idéen till forskarutbildning och har därför även tagit initiativet till en serie böcker inom området Innovation Driven Research Education.

Hittills har en bok publicerats 2010, ytterligare en bok planeras för publicering hösten 2011 medan en tredje bok planeras till 2012.

Målet med bokserien är att andra forskare med inriktning mot framtidens hälsa och sjukvård ska kunna rekommenderas stöd genom dessa böcker i sin forskning och hur ett medicinskt problem kan resultera i dels en doktorsavhandling och dels en teknisk innovation för framtidens hälsa och sjukvård.

* Bilderna visar två volymer av bokserien Innovation Driven Research Education.

Kontaktperson

Hans von Holst