Humanmodellering med aktiva muskler och detaljerad hjärnmodell för utveckling av fotgängarskydd
Fotgängarolyckor utgör en betydande del av dödsfallen som påträffas i trafikolyckor och är därför ett prioriterat forskningområde både i Sverige och internationellt. Huvudet är en av de mest sårbara kropsdelarna i kroppen varför focus i detta projekt ligger på att förbättra förmågan att prediktera huvud- och hjärnskador i en nyutvecklad FE human modell. En av tyngdpunkterna i projektet ligger på aktivering av nackmuskulaturen innan kolission och dess inverkan på huvudets interaktion med fordonet. Modellen ämnas även att användas i olyksrekontruktioner genom att korrelera skador från utredda trafikolyckor för att förbättra förståelsen av huvudets skademekanismer. Målet är att nyvunnen kunskap ska hjälpa till att förstå hur skador kan reduceras och tillhandahålla fordonsindustrin med bättre verktyg i deras utveckling av skyddsystem för fotgängare.
Publikationer
Alvarez, V.S, Halldin, P, Kleiven, S, The Influence of Neck Muscle Tonus and Posture on Brain Tissue Strain in Pedestrian Head Impacts, (2014), Stapp Car Crash Journal, Vol. 58
Alvarez, V.S, Halldin, P, Kleiven, S, Influence of Neck Muscle Tone on Brain Tissue Strain during Pedestrian Impacts, (2014) 11th World Congress on Computational Mechanics (WCCM XI), 5th European Conference on Computational Mechanics (ECCM V), July 20 - 25, 2014, Barcelona, Spain
Alvarez AS, Fahlstedt M, Halldin P, Kleiven S. Importance of Neck Muscle Tonus in Head Kinematics during Pedestrian Accidents. (2013) Proc. IRCOBI Conf. on the Biomechanics of Impacts, pp 747-761
Fahlstedt, M, Halldin, P, Kleiven, S, Comparison of multibody and finte element human body models in pedestrian accidents with the focus on head kinematics, Traffic Injury Prevention, Vol 17, Nr 3
Samarbete
Autoliv
Volvo Personvagnar