Docentföreläsning: Spekulationens arkitekturteknik
Föreställningar om det byggda och det möjliga
Välkommen till Jonas Runbergers presentation vid antagning som docent inom ämnet arkitekturteknik.
Tid: To 2025-10-23 kl 16.00 - 17.00
Plats: A108, Osquars backe 5
Språk: Svenska
Medverkande: Jonas Runberger
Arkitekturteknik är ett ämne med djup grund i traditionell och materiell praxis, som samtidigt starkt påverkas av samtidens förutsättningar. När vi utbildar arkitektstudenter inom ämnet använder vi oss gärna av den byggda miljön som exempel och studieobjekt – vi utgår från det gjorda. Inom forskningens framkant prövas ofta nya design-, konstruktions- och produktionsmetoder tillsammans med traditionella och nya material – i ett sökande efter nya potentialer och möjligheter. Inom arkitekturpraktiken är digitalisering genom AI och maskininlärning redan en del av vardagen – men det finns osäkerhet och oro kring hur detta kommer att påverka praktikens framtid. Dessa relationer till historien och teknologier i framkant ställs inför en rad kritiska frågeställningar gällande klimat och miljö, förändrade samhällsperspektiv och global osäkerhet. Det finns många gap mellan undervisning, forskning och praktik, men samtidigt finns det möjlighet att skapa ett utrymme för kombinerad utveckling och reflektion.
Med dagens stora samhällsutmaningar behöver vi omvärdera givna tankemodeller och pröva nya lösningar. Inom många områden har strategisk framsyn lyfts som ett sätt att förbereda sig för framtida utmaningar, där framtidsscenarier kan ligga till grund för policyförändringar eller stärka innovationsförmågan hos företag. Att arbeta med framtiden är en naturlig del av arkitektens arbete – oftast i fråga om en nära morgondag, samtidigt som en tradition av ’spekulativ design’ inom arkitekturen tar sin utgångspunkt i omvälvande teknik, sociala frågeställningar eller kulturella fenomen i formandet av utopiska eller dystopiska visioner.
I denna föreläsning görs ett återbesök i 1900-talets spekulativa arkitekturpraktiker som kalibreras mot samtidens tekniska framkant och samtidens och framtidens samhällsfrågor. Ett anslag presenteras för hur ett mer spekulativt förhållningssätt för arkitekturteknikens roll i praktiken, forskningen och inte minst pedagogiken inom vår arkitektundervisning skulle kunna se ut. Slutligen ges en reflektion över spekulationen som utforskande förhållningssätt för en framsyn som möter kommande utmaningar men som samtidigt är grundad i det tekniskt (nästan) möjliga.